torsdag 16 februari 2017

Recension: Pride Of Lions "Fearless" (Frontiers)

PRIDE OF LIONS är en av de band som haft längst livslängd hos skivbolaget Frontiers Records. Redan 2003 släpptes den självbetitlade debuten, en platta som fick genomgående stående ovationer från både publik och recensenter och via plattorna ”The destiny stone”, ”Live in Belgium”, ”The roaring of dreams” och ”Immortal” så är det nu dags för bandets femte studioalbum, ”Fearless”. Inför nya plattan så gick låtskrivaren, gitarristen och sångaren Jim Peterik (Survivor, Ides OF March) igenom varje släppt album för att ta reda på vad som egentligen är PRIDE OF LIONS framgångsrecept. Därefter skrevs det tolv nya spår i rätt POS anda och resultatet är precis släppt i din favoritskivbutik.

Förutom Jim så är det framför allt sångaren Toby Hitchcock som man förknippar med det här bandet. Toby var helt okänd och ett fynd som Jim hittat av en slump, men som genom åren blivit en av de sångare som så starkt förknippas med melodiös rock och AOR. Därför är det verkligen synd att Jim envisas med att sjunga själv på PRIDE OF LIONS album, för hans röst har starka begränsningar i jämförelse. Därför känns en låt som ”The tell” som en besvikelse, då jag hellre hört Toby göra denna pärla själv. Lite samma fenomen som med svenska Roxette, där Per Gessle aldrig förstått hur sanslöst illa han sjunger och borde hålla sig till det han är bäst på….

För Er som tidigare är bekanta med PRIDE OF LIONS musik, så vet Ni vad som väntar. Ny albumet innehåller inga som helst överraskningar och trots ett knippe av riktigt bra låtar så blir det i längden ganska tråkigt. Jag har alltid varit svag för Peteriks låtsnickeri, men med åren så har min fascination avtagit, då det blir upprepningar efter upprepningar. Nya plattan bjuder dessutom på flera spår som lutar mer åt något som man kanske skulle kunna kalla amerikansk schlager, en modern karikatyr av showartister såsom, Sammy Davis Jr, Dean Martin eller Barbra Streisand. Lyssna till exempel på låten som heter just ”In caricature” eller ”Silent music” så förstår Ni kanske vad jag menar, där man nästan kan se dansare som virvlar över scenen runt Jim och Toby i en pråligt påkostad Las Vegas show.

Bästa spåret är ändå en av de som låter mest ”schlager”, avslutningsspåret ”Unmasking the mystery”, som har en helt oemotståndlig refräng som jag har svårt att värja mig mot. Här är det också Toby som har hela ansvaret som sångare. Däremot så har jag svårt för låtar som den inledande ”All I see is You!” som känns lite väl banal.

Njae, PRIDE OF LIONS står och stampar på samma ställe och jag måste erkänna att låtmaterialet inte håller alls samma standard som på de tidigare plattorna. Kanske dags för en förnyelse eller nytt samarbete för Toby, som redan gjort ett riktigt bra album i eget namn, ett projekt som han gjorde tillsammans med Erik Mårtensson (Eclipse) och han bör satsa på sin egen karriär i fortsättningen.

1.       All I see is you!
2.       The tell
3.       In caricature