torsdag 3 november 2016

Recension: Tyketto "Reach" (Frontiers)

En av fyra släpp från italienska Frontiers Records under oktober månad är TYKETTO, som nu släpper sitt femte studioalbum sedan debuten 1991. Nya albumet har fått namnet ”Reach” efter första singeln som släpptes från plattan, en snygg rocklåt i typisk Danny Vaughn anda, rak melodiös rock med ett uns av countryrock i botten. Danny var med redan från början och debuten med albumet ”Don’t come easy”, men hoppade av efter album nummer två, ”Strength in numbers” som kom tre år senare. Bandet släppte ytterligare ett album, kallat ”Shine”, där Steve Augeri sjöng, som då kom från Tall Stories och som senare skulle dyka upp i Journey under en kortare tid.

2012 var TYKETTO plötsligt tillbaka, och släppte ett riktigt bra album på just Frontiers Records. Danny Vaughn var tillbaka, tillsammans med ytterligare två originalmedlemmar, gitarristen Brooke St. James och trummisen Michael Clayton, och ”Dig in deep” fick ett varmt mottagande från fansen. På nya albumet så är det bara Danny och Michael kvar från ursprungsbandet, men vad gör väl det när det fortfarande låter som man förväntar sig. Lite lugnare rocklåtar med countryinfluenser blandas med lite tyngre spår. Men nya albumet väger mer åt det tyngre, rockigare hållet än vad ”Dig in deep” gjorde och det ser jag som en tillgång.

Inledande ”Reach” är en bra låt, men det är när man kommit in en bit i låtlistan som det verkligen börjar hända saker. Jag kan varmt rekommendera låtar som ”I need it now”, en rocklåt med mer attityd och mer riv i gitarrerna än förr, troligtvis mycket tack vare nye gitarristen Chris Green (Rubycon Cross, Furyon), eller ”Tearing down the sky”, där Chris är ännu råare i sitt spel. Plattans klart bästa spår!

En annan ny medlem är keyboardisten Ged Rylands som vi annars hört med band som Ten och Rage Of Angels, men svarta och vita tangenter är mycket sparsamt använda på albumet. Och det är än en gång Chris som imponerar på den bluesigare och tunga ”The fastest man alive” som också är en av plattans bättre spår. Även ”Remember my name” har ett tungt riff, en bluesig sång från Danny och ett tajt komp.
Bästa lugna spåret heter ”Scream” och ligger näst sist på albumet. Det här är en riktig pärla och faktiskt låter det lite Bon Jovi, när de var bra en gång för länge sedan.

TYKETTO levererar i och med nya albumet ”Reach” en platta som fansen kan förvänta sig. Gitarr soundet är något tyngre och det är mindre midtempospår och lite mer drag under galoscherna, för att ta till en gammal klyscha. Inget uppseendeväckande men absolut bra!

Bon Jovi ”—”
Riverdogs ”—”

1.       Reach