måndag 14 november 2016

Recension: Pretty Maids "Kingmaker" (Frontiers)








Tre år har gått sedan danska PRETTY MAIDS släppte sitt förra ”riktiga” album, ”Motherland, ett album som togs emot med öppna armar av fansen och som befäste danskarnas nya, uppdaterade metalsound. Detta sound hörde vi första gången med det numera klassiska albumet ”Pandemonium” som överraskade alla 2010, då bandet varit på dekis under ganska lång tid. 2012 firade bandet, där bara sångaren Ronnie Atkins och gitarristen Ken Hammer finns kvar sedan starten, genom att släppa den grymma live-DVD’n ”It comes alive”, men trots den aktningsvärda åldern på PRETTY MAIDS som band, så hörs detta som tur är inte när det är dags för nya plattan ”Kingmaker”!


Ronnie Atkins ser alltid ut som om han ger det allra sista som han har kvar i sin kropp när han sjunger, men faktum är att han bara blir bättre och bättre för varje platta, och Ken Hammers gitarr riff är här tyngre och elakare än någonsin. Men PRETTY MAIDS styrka är, och har alltid varit, att man kan röra sig från det tyngsta rockriffet (typ titelspåret ”Kingmaker”) till en vacker power ballad (”Last beuty on earth”) och båda låtarna fungerar lika intensivt och elegant.
Plattan inleds med dramatik i ”When God took a day off” och texten är extra aktuell och tänkvärd, inte minst när det gäller utgången av det amerikanska valet. Rasande snygg låt som är grymt snyggt producerad, där inledningen skapar stämningen i låten direkt med en avlägsen kyrkklocka och sjungande munkar som upptakt.
Låten ”Kingmaker” är minst lika fantastisk och det låter snortajt när bandet drar igång, mycket tack vare den hårt slående trummisen Allan Tschicaja, som också imponerar varje gång jag ser bandet live.

Sedan får vi prov på paret Atkins/Hammers förmåga att skriva ”hitlåtar”, med låten ”Face the world” som har en refräng som sitter precis där den ska för att man senare går omkring och nynnar med ett fånigt leende på läpparna.
”Humanize me” är ännu en tung låt med massor av dramatik, där Hammer’s gitarr är vässad till det yttersta, samtidigt som Ronnie tänjer sin röst till det allra yttersta. Behöver jag säga att refrängen är kanon!?
”Bull’s eye” är en mellanlåt med en grymt stark refräng innan den snabba och tunga ”King of the right here right now” drar igång, ytterligare en av favoriterna på den här eminenta platta. Stark refräng och ett tungt och kompakt sound.

Sedan byter bandet sound än en gång med 80-tals influerade ”Heavens little devil” som har en ovanligt melodiös refräng som det är lätt att sjunga med i och trots att inledningen till ”Civilized monsters” skvallrar om ytterligare en lugnare låt så dröjer det bara cirka 50 sekunder innan vi hör en av plattans snabbaste och tyngsta spår!
Även nästa spår är ytterst tungt och groovy, den mörka ”Sickening” som återkopplar till samma tema som man textmässigt började på med inledningsspåret, oron över vissa mörka och allvarliga krafter som sakta men säkert tar greppet om vår värld.

Än en gång levererar PRETTY MAIDS ett fantastiskt bra album och den här gången tycker jag att man överträffat sig själva. Det finns kanske inte något riktigt topp som det gjort på de två senaste albumen, men det finns desto fler grymt starka låtar vilket gör ”Kingmaker” till den jämnaste PRETTY MAIDS plattan hittills. Dessutom tror jag visst att gitarrist och skribent Janne Stark fått sitta modell på omslaget, eller?...

Betyg: 9/10

Pretty Maids ”Pandemonium”
Pretty Maids ”Motherland”

1.       When God took a day off
2.       King maker
3.       Face the world
4.       Humanize me
5.       Last beauty onearth
6.       Bull’s eye
7.       King of the right here right now
8.       Heavens little devil
9.       Civilized monsters
10.   Sickening
11.   Was that what you wanted
12.   King maker (Extended version) (Digital bonus track)

 Här kan du se och höra videon till titelspåret "Kingmaker"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar