söndag 17 juli 2016

Recension: Trick Or Treat "Rabbit's hill pt. 2" (Frontiers)

TRICK OR TREAT var från början ett Helloween tributeband, som, tack vare en extraordinär närvaro på scenen, gjorde succé runt om i sitt hemland Italien. Men grabbarna kände till slut att de ville pröva eget material och 2006 skrev man på för italienska bolaget Valery Records för en debutplatta, ”Evil needs candy too”. Det blev omedelbart en framgång och bandet gav sig ut att spela utanför Italiens gränser och gjorde över 100 spelningar under två år.

Tre år senare så släpper bandet sitt andra album och då har man lockat till sig självaste Michael Kiske (Helloween, Place Vendome) att sjunga på två av plattans spår. Även Michele Luppi (Whitesnake, Secret Sphere) fanns med och sjöng på ett av spåren. Turnén som följde visade sig bli ett steg upp i karriären för TRICK OR TREAT och även för bandets sångare, Alessandro Conti, som sedan fick äran att sjunga på Luca Turilli’s Rhapsody’s album ”Ascending to infinity”.

Samtidigt så jobbade grabbarna på sitt tredje album och den här gången hade man en konceptide´ i tankarna. Planen var att man skulle skriva musik med Richard Adams stora epos ”Den långa flykten” som tema. Första albumet av två blev klart 2012, ”Rabbit’s hill Pt. 1” och bandet hade nu status om sig att vara väl så bra, om inte bättre än, som sina gamla idoler Helloween.

Vi spolar fram till nutid och då är det dags för uppföljaren ”Rabbit’s hill Pt. 2”, som alltså tagit närmare fyra år att få ut på skivdiskarna. Men tack vare ett nytt kontrakt med Frontiers Records så är alltså bandets koncept fullbordat. Eftersom det här handlar om power metal i den lättare klassen så är den här signingen ett steg i en ny riktning som Frontiers verkar ha tagit i år. Flera av årets plattor har en tyngre prägel än vad vi annars vant oss vid att det här eminenta bolaget brukar släppa. Troligtvis så handlar det om en breddning av utbudet, men TRICK OR TREAT kommer inte vara det sista bandet som spelar metal som vi kommer se släppas från Frontiers i år.

Och mig veterligen så är det första gången som Frontiers släpper en platta med growling, då plattan inleds med sådan i låten ”Inle´ (The black rabbit of death). Det är fullt ös och ett tempo i 240 i inledningslåten och för Er som inte alls är intresserade av growl så kan jag lugna Er med att det är enda spåret på plattan som innehåller denna dumhet, och det är inte alls mycket. Sångare Alessandro Conti har en grymt skön och kraftfull röst som ligger ganska högt, men hans engelska uttal är lite irriterande. Detta är direkt påtagligt i de lugnare låtarna.

Refrängen i inledande ”Inle´” är grymt mäktig och oerhört snygg och när vi ändå är inne på snyggt så är påföljande spår, ”Together again”, också mycket snyggt, men som skiljer sig markant från inledningsspåret, med flera akustiska inslag och en närmast folkmusikaktig approach.
Låt nummer tre, ”Cloudrider”, är ännu ett spår som har en ny inriktning och den här gången låter det en hel del Helloween, fast med en super melodiös refräng som är av den karaktären att den har svårt att lämna skallen. Alessandro visar också här att han har en röst som på många sätt påminner om Michael Kiske.
Övriga spår som bör nämnas är den snygga balladen ”Never say goodbye” där Alessandro sjunger duet med Sara Squadrani (Ancient Bards, Ayreon), singelspåret ”The great escape”, där man gjort ett försök att göra en video med kanintema, vilket kanske inte är så lyckat och den mörka och snabba ”They must die” där vi hör Tim ”Ripper” Owen (Judas Priest, Yngwie Malmsteen) sjunga med en närmast desperat och smått galen stämma. Där skall han gestalta den onde generalen Woundwort och det gör han faktiskt med bravur.

TRICK OR TREAT är en liten överraskning, trots att den hör plattan knappast kan kallas en fullträff. Plattans tre första låtar sticker ut, mest för att de är så fundamentalt olika i struktur, att man per automatik vill höra mer av plattan. Efter ett tag så utkristalliseras ytterligare några spår som är riktigt bra och i det stora hel så är det här melodiös power metal som får klart godkänt!

Helloween ”—”
Sonata Arctica ”—”

1.       Inle´ (The black rabbit of death)