lördag 16 juli 2016

Recension: Circa: "Valley of the windmill" (Frontiers)

I samband med att Roine Stolt (Flower Kings) och gamle Yes-sångaren Jon Anderson släppte gemensamt album för ett tag sedan så påpekade jag att deras alldeles utmärkta album lät mer Yes än vad Yes själva gjort på bra länge. Deras platta är ett måste i skivsamlingen för varje sant progressivt rockfan ute i stugorna och kanske är dagens recension också något som kan vara av intresse. För den här gruppen har också en hel del referenser till gruppen Yes. Bandet CIRCA: bildades 2007 av en av Yes grundare, nämligen keyboardisten Tony Kaye och multiinstrumentalisten Billy Sherwood, som också varit medlem av Yes under åren 1997 till 1999. Billy är ju numera också tillbaka som bassist efter Chris Squires tragiska bortgång. På debutalbumet, ”Circa:”, fanns även en annan Yes medlem med i form av trummisen Alan White och på gitarr fanns Jimmy Haun, en gång i tiden även medlem i Sherwoods första band, Lodgic.

Numera består bandet av Sherwood, Kaye, Scott Connor på trummor och Ricky Tierney på bas och CIRCA: släpper nu sitt fjärde studioalbum på Frontiers Records, kallat ”Valley of the windmill”. Plattan består endast av fyra spår, men en speltid på 50 minuter, vilket säkert får det att vattnas i munnen på de mer puritana progrockälskarna, som gärna ser längden som måttstock över hur progressivt ett band verkligen är. Men till syvende och sist så är det ju naturligtvis innehållet i de långa låtarna som är viktigast!

För Er som tidigare hört bandet så känns soundet igen, Det handlar om en hel del Yes, fast i första hand 90-talsperioden, med album som ”Open your eyes” och ”The ladder” som referenser, konstigt nog (!) just de album där Sherwood medverkar, och mellanperioden från Genesis, lite Gentle Giant, Conspiracy (projekt med Sherwood Chris Squire) och IQ. Jag kan inte påstå att jag tycker att CIRCA: har påverkat mig speciellt mycket med sina tidigare album och jag hade inte så stora förväntningar på den här plattan, men jag måste säga att man höjt ribban ett par snäpp låtmässigt den här gången.

Inledande ”Silent resolve” är närmare 15 minuter lång och plattans mest melodiösa spår, med en hel del riktigt snygga teman och det här är ett spår som fungerar mycket bra, trots längden. Därefter så kommer låten ”Empire over”, som är något kortare, men där vi kan höra en hel del spännande teman och en snygg refräng. Som gitarrist har Billy en rätt så egen stil och ett eget sound på sitt instrument som gör att man lätt hör att det är Sherwood som spelar. Övriga musiker är naturligtvis också grymt duktiga och jag tycker att bassisten Rick Tierney (Alice Cooper) sticker ut som en udda och intressant bassist i sammanhanget.

Titelspåret är plattans kortaste med strax under åtta minuter, men har en riktigt härlig melodiös refräng och det låter en hel del Genesis/Marillion/IQ om det här spåret, det vill säga typiskt engelsk progressiv rock.
Plattan avslutas med albumets längsta spår, ”Our place under the sun” som sträcker ut sig i hela nitton minuter. Låten inleder mycket bra med snygga teman, men efter cirka sex minuter så drar man ner på tempot och det blir mer ostrukturerat och ointressant. Det inledande temat återkommer senare, men i det stora hela så håller det här spåret inte riktigt hela vägen.

”Valley of the windmill” är CIRCA:s fjärde album och det bästa som man släppt ifrån sig hittills. Billy Sherwood brukar stå för det mesta av komponerandet och han är som sådan väldigt ojämn. Tidigare i år släppte han sitt första soloalbum på Frontiers, ”Citizen”, som var riktigt ojämnt och senare i år, eller eventuellt nästa år, så släpps plattan med Sherwoods band World Trade. Om CIRCA:s platta är en föraning om hur den plattan kommer att låta så kommer den att bli ett mästerverk; bra, bättre, bäst. Vi får se om det blir så. CIRCA låter åtminstone bättre än vad Yes gjort de senaste åren, men det säger kanske inte så mycket…

Yes ”Open your eyes”
Conspiracy ”—”

1.       Silent resolve