tisdag 5 juli 2016

Recension: Jorn "Heavy rock radio (Frontiers)

Nog vet alla vid det här laget vem den norske sångaren JORN Lande är så därför så hoppar jag helt introduktionen på hans curriculum vitae för att gå direkt på hur nya albumet, ”Heavy rock radio” låter. Detta är tolfte albumet som släpps via italienska Frontiers Records och han är ganska svårslagen med det antalet utgivna plattor på det skivbolaget. Många av Er har också vetskapen om att JORN Lande och hans band JORN inte drar sig för att spela in covers. Han har till och med spelat in ett helt album med enbart Dio låtar som blev en riktigt stor framgång efter det att Dio gick bort 2010. Dessutom släppte bandet redan 2007 albumet ”Unlocking the past”, som bara innehöll versioner av några av Landes egna favorithårdrockslåtar, bland annat ”Cold sweat” av Thin Lizzy, Whitesnakes ”Fool for your loving” och Bad Companys ”Feels like making love”.

Nya plattan ”Heavy rock radio” är också det ett album enbart fyllt med covers, men det som skiljer den här plattan mot vad JORN gjort tidigare är att det här är en brokig samling låtar som JORN har gjort till sina egna, med JORN Landes oefterhärmliga rockröst och en tyngd som ibland gör låten rättvisa, men vid några tillfällen inte blir så lyckat. Coverplattor är inget som jag går i taket på, inte ens när det handlar om JORN då han de facto är en av mina favoritsångare. Och riktigt bedrövligt blir det när man måste se karln framföra låtarna i de sanslöst tråkiga videor som marknadsfört plattan. Maken till grimaserande kan bara komma från JORN och det blir riktigt pinsamt och skrattretande i längden.

Men på skiva så fungerar det här stundtals riktigt bra. Man inleder något oväntat med en cover på Fridas stora hit ”I know there’s something going on” som är skriven av Russ Ballard. I JORN’s händer så blir den här låten bättre än originalet var en gång i tiden. Bra är även Kate Bush’s ”Running up that hill” som är en av få låtar som har fått ett helt annat arrangemang än originalet. Den här låten fungerar också förvånansvärt bra och det blir oftast bäst med cover där man lyckats hitta nya sätt att uttrycka originalidén.

En annan låt som får lite nytt blod är Paul Stanley’s ”Live to win”, skriven av Andreas Carlsson och Desmond Child, trots att JORN levererar den mycket nära originalet, men här gör bandet en version som genererar mer power och energi. Förvånansvärt bra är även Journey’s ”Don’t stop believin’”, en låt som det egentligen borde vara förbud att göra cover på. Här har man valt att gå väldigt nära originalet, men JORN Lande sjunger grymt bra och det är den stora behållningen.

De låtar som är mindre lyckade är en mycket oengagerad version av Eagles gamla superhit ”Hotel California” och även Queen’s ”Killer queen” hade jag önskat att de inte gjort. Resten av plattan är okej men så finns det också mer eller mindre standardlåtar för en sångare som JORN Lande, såsom Deep Purples ”Stormbringer”, Dios ”Rainbow in the dark” och Black Sabbaths ”Die young” (Den sistnämnda visserligen betydligt bättre sångmässigt än originalet!). Jag hade tyckt det hade varit kul med lite fler ”udda” låtar, såsom ”Running up that hill” och John Farnhams ”You’re the voice”, där JORN får upp till bevis att han är en bred sångare. Detta visade han på samarbetet med Trond Holter på albumet ”Dracula (Swing of death)” förra året, en alldeles lysande platta där Lande visade upp en lite annorlunda sida. Detta hade han haft möjlighet att utveckla med nya albumet, men verkar inte våga gå steget fullt ut och det är lite synd.

1.     ! Know There's Something Going On
2.     Running Up That Hill
3.     Rev On The Red Line