måndag 11 juli 2016

Recension: Featherstone "Northern rumble" (AOR Heaven)

Strax innan midsommar släpptes debutalbumet med Göteborgsbandet FEATHERSTONE på tyska AOR Heaven. Detta bolag har de senaste åren satsat en hel del på svenska band som spelar melodiös rock, då det ofta är synonymt med kvalitet och popularitet. Bakom FEATHERSTONE finns gitarristen, multiinstrumentalisten och låtskrivaren Rikard Quist, ett namn som kanske inte så många av er är bekanta med. Han har tidigare spelat med eller skrivit musik till bland andra Last Autumn’s Dream, Gypsy Rose, Don Patrol, Bangalore Choir och David Reece, men för fyra år sedan föddes idén om att skapa något som ha kunde kalla sitt eget.

FEATHERSTONE besår dessutom av Lars Bodén på sång och Niklas Österlund på trummor, medan Rikard är hjärna bakom övriga instrument som spelas på plattan. Men det finns också några gästartister, varav den mest namnkunniga är Paulo Mendonca som river av ett hett gitarrsolo på låten ”Freedom call”. Vi hör också sångerskan Annica Svensson sjunga i kör och duett på låtarna ”Look into my eyes” och ”Hole in my heart”.

Debutalbumet från FEATHERSTONE har fått namnet ”Northern rumble” och består av tio låtar som ligger i gränslandet mellan melodiös rock och pop och själv tycker jag inte att man kan kalla musiken för AOR, vilket man kanske i först hand förknippar bolaget AOR Heaven med. Rikard är en duktig gitarrist och om mina informatörer har rätt så arbetar han också med ett visst gitarrmärke på svenska marknaden. Han är också ägare till en studio, Eastern Palette Studio i Göteborg, där hela albumet också spelats in. Dessutom så har Martin Kronlund stått för den slutliga mixningen och mastringen av ”Northern rumble”.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt imponerad av FEATHERSTONE. Soundet är något tunt och snällt, Lars sång har jag lite svårt för, men Rikard är, som sagt, en bra gitarrist. Låtmaterialet är ganska ordinärt och jag går inte igång alls på det här. Det är visserligen kompetent gjort men det blir inget bestående minne av vad man hört, det är fantasilöst, tråkigt säkert och man har hört det så många gånger förut. Faktum är att jag inte kan, trots flera rundor i CD spelaren, komma ihåg en enda refräng och det talar sitt tydliga språk. Men skall jag plocka ut några spår som sticker ut så får det nog bli den snabba ”Look into my eyes”, som ändå har en helt okej refräng och balladen ”Hole in my heart”, bara för Annicas vackra wailande.

Kompetent men utan själ och tanke, utan ambition att sticka ut och beröra. En perfekt platta för radioskval….

Betyg: 5/10

Last Autumn’s Dream ”—”