torsdag 21 juli 2016

Recension: Crazy Lixx "Sound of the live minority" (Frontiers)

Under sjuttio- och åttiotalets glada dagar så var liveplattan något av en höjdpunkt på en artist eller bands karriär. Idag är det knappast så längre och därför så är det mer vanligt att den tidigare obligatoriska liveplattan har blivit en kombinerad DVD/Blu-Ray och CD produkt som fansen vill ha. Att se bandet live, dessutom i surroundljud, är oftast en klart bättre upplevelse, när i stort sett alla har den typen av ljudanläggning hemma. CD’n tar du med ut i bilen, eller rippar ner den till ett USB eller liknande för att även kunna köra musiken där.

Därför är det kanske en liten besvikelse att svenska CRAZY LIXX väljer att ”bara” släppa nya liveplattan, ”Sound of the live minority” på CD. Ett explosivt liveband som CRAZY LIXX borde passa perfekt i DVD formatet om man får grabbarna i högupplöst bild och ett bra tryck i ljudet. Varför man valt att bara släppa det här materialet i CD version kan det ju finnas olika anledningar till och dem tänker jag inte ens spekulera i här. För bandets sångare, Danny Rexon, säger att det skivsläppet är en milstolpe i CRAZY LIXX historia. Dels så är det ett perfekt sätt att summera ett årtionde i rockens tecken där bandet presenterar det bästa ur bandets repertoar från fyra album, men det kan också markera ett avslut på bandets mest framgångsrika line-up, då båda gitarristerna Andreas Z Eriksson och Edd Liam valt att hoppa av bandet.

Liveupptagningen är tagen från Bang Your Head festivalen i Balingen, Tyskland från förra året och det var Erikssons allra sista spelning med CRAZY LIXX. Numera återfinns Andreas i det nya utmärkta engelska bandet Inglorious och vid tiden för den här konserten så hade Edd redan slutat och ersatts av gitarristen Jens Lundgren.

Inspelningen som gjorts är troligtvis inte redigerad alltför mycket, vilket är positivt. Mycket mellansnack finns kvar och det gör att det verkligen låter live och trots att bandet är grymt tajt så finns det små missar här och där. Det gör att det blir mer liv i musiken och det är alltid positivt när en liveplatta verkligen låter live. För mixandet står Chris Laney som tidigare mycket framgångsrikt mixat andra liveplattor, med bland andra Europe och Talisman.

Att CRAZY LIXX tillhör de allra bästa banden inom den så kallade svenska sleaze vågen, det står väldigt klart när man hör plattans 13 spår, plus intro. Det är rock’n’roll med klar nerv och starka melodiösa refränger. Bandet är tajt och Danny sjunger med en knivskarp och samtidigt lagom raspig stämma. Att höra ”hits” som ”Heroes are forever”, ”Girls of the 80’s”, ”Hell raising women” och ”21 til I die” live blir naturligtvis ruffigare och tuffare än hur det låter på studioplattorna, men det här är absolut rätt forum för det här bandets musik. Det här är riktigt bra, men jag hade blivit ännu mer nöjd om jag också hade kunnat se hela konserten på min nyinköpta Panasonic TV. Då hade upplevelsen varit total.

Poodles ”—”
Crashdiet ”—”
1. Intro