tisdag 14 juni 2016

Recension: Dan Reed Network "Fight another day" (Frontiers)

DAN REED NETWORK är ett av mina absoluta favoritband genom alla tider. Deras debutalbum är ett av tio plattor som jag skulle ta med mig till en öde ö, och jag har så mycket positiva och fantastiskt roliga minnen till bandets sanslöst explosiva konserter som de gjorde i Varberg under sin storhetstid i Sverige. Ja, DAN REED NETWORK hade en av sina starkaste fäste i just Sverige och Dan Reed själv har under senare år turnerat runt i svenska folks hem och spelat live i deras vardagsrum, ett fenomen som blivit lite kult hos några få artister de senaste åren.

Att DAN REED skulle återförena sitt NETWORK var ingen självklarhet, men efter en förfrågan i bandets hemstad Portland, Oregon i USA, att spela under nyårsafton 2012, och samtidigt fira 25-årsjubileum sedan bandet bildades kunde de inte säga nej till. Detta visade sig vara så roligt för alla inblandade att det blev en liten turné, som bland annat innebar besök i Sverige, och så kom idén om att spela in en ny platta. Fyra av fem originalmedlemmar har därför i dagarna släppt nya albumet ”Fight another day”, som släpps exakt 25 år sedan senaste plattan, ”The heat” släpptes.

Ni kan tänka er att jag har haft höga förväntningar på den här plattan, troligen alldeles för höga för vilket band skulle kunna överträffa en sådan fullträff som DAN REED NETWORK’s debutalbum? Och om jag skall börja med vad jag inte tycker om, så kan vi ju direkt nämna den direkt osmarta reklamspoten till nya albumet som funnits på nätet ett tag. Där inleder DAN REED med en kavalkad av sina stora hits för att sedan spela snuttar ur några valda spår från nya plattan. Kvalitetskillanden är märkbar, tyvärr. Inte smart.
Dessutom så märks det också tydligt att dynamiken i det nya låtmaterialet inte når upp till hur det en gång lät när bandet var som hetast. Det saknas den fantastiska närvaro och värme som fanns på, framför allt, bandets debut.

De första sex spåren på nya albumet försöker återskapa den funkrock som bandet en gång i tiden var mästare på och det fungerar stundtals riktigt bra. Det är inte något större fel på låtmaterialet, där vi hittar singelspåret ”Divided” som funkar loss riktigt bra och ”The brave” som är än mer funky med en snygg refräng och där även man återanvänt ”e-o-e-o-e” kören från debutplattan. ”Infected” fortsätter i samma anda och det här svänger mycket groovy och jag bara önskar att produktionen hade varit mer livfull och levande. Min favorit på albumet är den vackra och själfulla ”Champion”, som är en stark ballad i rätt anda. Kavalkaden avslutas med den smittande ”Give it love”, som också är helt okej trots lite anonym refräng.

Sedan faller DAN REED NETWORK in i lite mjukare låtar, där bandet låter mer som om låtarna vore hämtade från någon av DAN REED’s senare soloplattor. Det är inte dåligt, men en låt som ”B there with U” är lite väl snäll och ofarlig och bandet balanserar farligt nära kalkon när man tar till reggaetakter i ”Save the world”. En rent bedrövlig låt som jag inte förstår hur den passerat självcensuren.
”Eye of the storm” är en låt med en modernare touch, men refrängen är inte alls dum, men både den och efterföljande ”Reunite” låter som något som plockats från DAN REED’s senaste, ganska misslyckade, soloplatta, ”Transmission”.
Och så mycket bättre blir det inte på albumets tre sista spår, där både ”Heaven” och ”Sharp turn” känns som DAN’s soloalster och där avslutande ”Stand tall” aldrig lyfter till den standard som jag förväntar mig av bandet DAN REED NETWORK.

Besviken? Ja! Är plattan dålig? Nja, kanske inte, det är, som jag skrev tidigare i min recension, nog jag som har haft alltför höga förväntningar på den här plattan. Jag hade drömmen om en ny platta i samma anda som debuten, men en realistisk förhoppning om att den åtminstone skulle kunna vara i klass med bandets ”sämsta” platta, ”The heat”. Men den är tyvärr ganska långt från detta…

Dan Reed ”solo”
Red Hot Chili Peppers ”—”

1. Divided