måndag 13 juni 2016

Recension: Sunstorm "Edge of tomorrow" (Frontiers)

Från Fandango, via Rainbow och Yngwie Malmsteen, uppåt med Deep Purple och den platta som Richie Blackmore själv utnämnt som sin favorit av det bandets senare alster, ”Slaves and masters”, en uppsjö av soloplattor och 2014 års supergrupp Rated X, så måste man förstå vilken levande legend som Joe Lynn Turner är. Få sångare har haft en så framgångsrik karriär som Joe, utan att för den delen vara superkändis. Under senare år så har han dessutom släppt tre album under namnet SUNSTORM, som har varit ett av italienska skivbolaget Frontiers Records mest framgångsrika koncept. För ett koncept är precis vad SUNSTORM är, där bland annat Alessandro Del Vecchio, Daniel Palmqvist och Sören Kronqvist skrivit låtar till Joe.

I maj månad släpptes album nummer fyra, kallat ”Edge of tomorrow” och SUNSTORM har tidigare släppt tre plattor i ren klassisk AOR stil, men nya plattan är lite tuffare, där bland annat gitarristen Simone Mularoni från italienska progressiva metalbandet DGM återfinns. Joe har inte släppt ett soloalbum sedan 2007, men innan dess så släppte han ungefär vartannat år klassisk hårdrock a la Deep Purple och Rainbow under eget namn. Nya SUNSTORM plattan påminner om det som Joe gjorde i slutet av 1990-talet fram till 2007, med en stark influens av Rainbow och Deep Purple, och vissa inslag av Whitesnake.

Plattan inleds med den grymt starka ”Don’t walk away from a goodbye”, som är plattans i särklass bästa spår. Som spår nummer två hittar vi titelspåret, som också är en riktigt härlig hårdrockslåt i klassiskt snitt, medan ”Nothing left to say” ljuder förbi utan att jag egentligen reagerar.
”Heart of the storm” är däremot ett spår som sticker ut ur mängden, kanske inte i först hand för kvaliteten, utan för att Simones gitarr är inställd på metalläge. Plattans tyngsta spår alltså, men inte någon av de bättre.
Nä, trots att jag inte har varit allför förtjust över tidigare AOR plattor, då jag inte riktigt tycker att Joe’s röst är anpassad för denna stil, så får låtarna inte heller blir för tunga för då passar han inte heller riktigt in. En låt som ”The sound of goodbye” är däremot som klippt och skuren för honom och han gör den så lysande och grymt bra och en känslosam power ballad som ”The darkness of this dawn” behärskar Joe bäst, samtidigt som det här är en supersnygg låt med starka teman och refräng.

På plattans fem sista spår så tappar man farten, ja kanske inte tempot som sådant då flera av spåren är ganska snabba, men det känns lite som att idéerna tuggas om och om, men inget av dessa spår fastnar hos mig. Tyvärr känns SUNSTORM’s nya album något trött och oinspirerat och hur mycket Turner än jobbar så kan han inte lyfta låtmaterialet. Bra, men inte mer.

Rainbow ”—”
Whitesnake ”—”

1.       Don’t walk away from a goodbye