tisdag 2 februari 2016

Recension: Nordic Union "Nordic Union" (Frontiers)

NORDIC UNION är precis som namnet avslöjar, ett projekt mellan två nordiska musiker. Och en italiensk skivbolags-VD kanske skall tilläggas. För i vanlig stil så är det Frontiers Records överhuvud Serfino Perugino som sammanfört Erik Mårtensson från Eclipse och sångaren Ronnie Atkins från klassiska danska bandet Pretty Maids för ett av många framgångsrika samarbeten mellan redan kontrakterade bands medlemmar. Erik har under senare år skrivit en hel del musik och producerat till flera av bolagets releaser, såsom W.E.T.- där han också ingår -, Adrenalin Rush, Jimi Jamison och Toby Hitchcock och har blivit en av de framgångsrika låtskrivare som Serafino tagit under sina vingar. Ronnie Atkins har lika mycket rutin i rösten som han har rynkor i ansiktet och hans röst verkar bara bli bättre med åren.

Den här debutplattan skvallrar om ett sound som mest kan beskrivas som ett melodiösare Pretty Maids eller åt svenska H.E.A.T. hållet. Plattan inleder med två riktiga höjdarspår, den mäktiga och starka ”The war has begun” med grym refräng och tung produktion, och så kanske plattans bästa spår, ”Hypocrisy”, ett spår som håller lika hög standard som de bästa spåren från Eclipse’s kanonalbum, ”Armageddonize”, som bandet släppte förra året.
Nästa låt som verkligen sticker ut är den tunga och snabba ”When death is callng”. Gitarr riffet har en lätt keltisk touch och refrängen är urstark där Ronnie sjunger grymt bra.
Övriga spår som bör nämnas är ”21 guns” och den melodiösa ”Falling”, och även resten av plattan håller högklass. Men jag måste säga att jag väljer hellre en av de senaste Pretty Maids plattorna eller senaste Eclipse plattan framför NORDIC UNION. Det här är topp klass Melodic Rock, men det blir lite lätt rutinartat ibland, trots att Ronnie är en grym sångare.

Låtmaterialet är bra men inte sensationellt, som med Eclipse egna plattor. Men galet vore det väl om Erik lämnar ifrån sig sina bästa låtar. Naturligtvis märks det mycket väl att alla låtarna är specialskrivna till Ronnie, då de passar perfekt till hans härligt raspiga röst, men kanske finns det ett och annat guldkorn som Erik skrivit under den här sessionen som senare kommer att hamna på hans eget bands kommande platta. Vad vet jag.

Förutom Ronnie och Erik så finns också Eclipse trummis Magnus Ulfstedt med på den här plattan. Dessutom så har Erik fått hjälp med gitarr solon från Thomas Larsson (Glenn Hughes, Baltimoore), Fredrik Folkare (Unleashed) och Magnus Henriksson som är Eriks bandkamrat i Eclipse.
Just det, power balladen ”True love awaits you” glömde jag att nämna. Det här är en låt med en mycket stark refräng som också tillhör de spår som jag kommer att komma ihåg från den här ändå fullt godkända plattan.

H.E.A.T. ”—”
Pretty Maids ”—”

1.       The war has begun