torsdag 11 februari 2016

Recension: Docker's Guild "The Heisenberg diaries - Book A: Sounds of future past" (Lion Music)

Jag blev så lycklig när jag såg att vi äntligen skulle få en uppföljare till första delen av de nio utlovade i jättemastodontverket och rockopera sviten som keyboardisten Douglas R Docker har tänkt släppa ifrån sig under namnet DOCKER’S GUILD. Debuten kom 2012 och då fick vi stifta bekantskapen med en annorlunda hybridras som hade utplåning av jordens befolkning som nummer ett på sin agenda. ”The mystic technocracy – Season I:The age of ignorance” tyckte jag var en av de årets absolut intressantaste album, en rockopera som lät som en rockopera och med flera mycket meriterade musiker med, såsom John Payne (Asia), Göran Edman, Amanda Somerville, Tony Mills, Guthrie Govan och Tony Franklin, som hjälpte Biloxi-keyboardisten framåt med sitt projekt.

Sammanlagt skall det alltså bli nio plattor, åtminstone är det var Douglas planerat, men det har tagit lång tid att få likvida medel till att släppa album nummer två, ”The Heisenburg diaries – Book A: Sounds of future past”. För hela idén bygger på så kallad ”fund raising”, blanda annat via PledgeMusic, som har blivit mer och mer vanligt, där artisterna ber fansen att investera i den kommande inspelningen. Med nuvarande takt så lär inte jag få uppleva album nummer nio och det känns lite surt. Eller?

Som sagt, jag hyllade, med all rätt, första plattan i denna serie och har faktiskt fått med några av mina hyllningsrader i den påkostade releasefolder som skivbolaget har tryckt upp, vilket jag naturligtvis är stolt över!! Nya albumet är en ”mellanplatta”, en av fyra, som skall släppas mellan de fem säsonger av originalhistorien som kommer att spelas in. Dessa fyra album kommer att beröra var sin av fyra olika karaktärer i storyn. Först ut är det Dr. Jack Heisenberg som man får veta lite mer om, eller får man det? För jag förstår faktiskt inte så mycket av vad det är som DOCKER har tänkt sig egentligen.

Jag läste nyligen att Douglas var så otroligt nöjd med sitt nya album och att det är en dröm, sedan han var en 12-årig yngling, som gått i uppfyllelse. ”The Heisenberg diaries – Book A: Sounds of future past” består bara av covers. Och inte vilka covers som helst, utan filmmusik från några av filmhistoriens alla science fiction filmer, såsom ”Flash Gordon”, Barbarella, ”The neverending story”, ”Doctor Who” och ”Dune”. Varför? Jag förstår inte!

Visserligen är det oftast snyggt gjort, förutom en ytterst gräslig version av kräkmedlet ”The neverening story”, som var hemsk redan när Limahl sjöng den för tusen år sedan. Men jag förstår inte vad det här har med själva historien som DOCKER själv har byggt upp och haussat för en hel värld av fans när det gäller rockopera och konceptplattor. Han gör stor sak av att bandet som spelar på plattan endast består av tjejer (förutom han själv), och det lär vara första gången någonsin som en rockopera framförs av ett band som endast består av det kvinnliga könet. Plattan blir tyvärr inte bättre för det, och faktiskt tycker jag lite synd om de inblandade, som alla är erkänt duktiga på det de gör.

Det här är en av de absolut största besvikelser som jag någonsin varit med om och jag förstår inte varför DOCKER låter sitt ego styra i det här fallet. Risken att det kommer att bli en fortsättning på den här rockoperan är nog minimal, för hur i hela världen skall han få någon som vill satsa på nästa verk efter det här magplasket?

Betyg: 3/10

Docker’s Guild ”The mystic technocracy – Season I: The age of ignorance”
Intergalactic Touring Band “—“