måndag 25 januari 2016

Recension: Grand Slam "A new dawn" (AOR Heaven)

Förutom Wigelius nya platta så har tyska AOR Heaven släppt ytterligare en platta denna månad från ett svenskt band. Detta svenska band heter GRAND SLAM och kommer från Malmö. De bildades redan 2007, men har släppt sitt debutalbum först nu. Plattan har fått namnet ”A new dawn” och det här är ett band som det surrats om en del de senaste åren. De gjorde sin livedebut i TV-programmet ”Talang” 2010 och var också med i den internationella tävlingen ”Emergenza” 2013 där de avancerade en bit, men inte ända fram till final.

2014 släppte bandet en trespårs-EP, ”Waiting for tomorrow”, med låtarna ”Get high”, ”Don’t leave” och ”Waiting for tomorrow” och alla spåren finns med på nya albumet, fast man har valt att lägga dessa spår på andra hälften av plattans tio spår.
För ungefär ett år sedan så släpptes en singel som heter ”Face” och där har man också gjort en video till låten, och även den här låten finns med på nya albumet.
På dessa fyra spår pendlar bandet mellan AOR (”Waiting for tomorrow”) och trashig rock (de övriga tre), men dessa grabbar kan absolut skriva melodiösa och härliga låtar med hög hit potential i refrängerna!

Än mer hit potential är det i plattans två första spår, inledande ”Light up the sky” är en härligt 80-talsinspirerad AOR-rocker med snyggt piano och gitarr. Sångaren Andy Sinner är en helt okej sångare, vars röst passar perfekt för ändamålet och plattans inledande spår är grymt catchy med en superb refräng.
Snäppet än mer hittigt blir det i ”Rock my world” som genast blev en favorit hos min 11-årige son Benjamin och han lyssnar numera ofta på den på samma gång som Europe’s ”The final countdown” och Bruno Mars nya James Brown-influerade ”Uptown funk” rullar. I år är det Eclipse som deltar i Melodifestivalen, men om GRAND SLAM tävlat med ”Rock my world” så tror jag de hade kunnat få samma framgångar som Poodles en gång fick med låten ”Night of passion”. Hur det kommer att gå för Eclipse återstår att se…
Även ”One way to heaven” är en ytterst stark låt som, i en annan tid, hade kunnat aspirera på topplistorna.

GRAND SLAM är ännu ett bevis på svensk kvalitativ och melodiös rock. Det finns i vattnet har någon myntat om oss svenskar och fan tro’t. Det finns också en annan sanning och det är vår kommunala musikskola som är grunden till mycket av det svenska musikundret. Huruvida de unga grabbarna i GRAND SLAM haft något med dessa skolor att göra det vet jag inte, men det här är ett band att ha koll på i framtiden. För med en debut som är så kompetent så kan nog vad som helst hända i framtiden!

Här hittar du ett smakprov från plattan!

Europe ”—”
H.E.A.T. ”—”