tisdag 12 januari 2016

Recension: Brainstorm "Scary creatures" (AFM Records)

Sist jag recenserade det tyska metalbandet BRAINSTORM var 2011 då deras nionde studioplatta, ”On the spur of the moment” släpptes. Jag tyckte bandet hade gjort ett par riktigt bra plattor, med ”Downburst” och ”Memorial roots”, men det blev en liten besvikelse i och med ”On the spur…”. Därför så brydde jag mig inte om förra albumet ”Firesoul”, som därför gick och sålde mer plattor än något annat BRAINSTORM album gjort tidigare. Så kan det gå.

Därför har bandet dragit åt potentiometrerna i studion ytterligare när man släpper album nummer elva, kallat ”Scary creatures”. Det går inte att ta miste på Andy B. Francks röst, som ofta är alldeles lysande, men också väldigt begränsad. Man har valt att spela in nya albumet med samma mixare och mastrare, nämligen Achim Koelher, som på förra albumet och man skulle kunna säga att man fortsätter där förra albumet avslutades. På gott och ont. BRAINSTORM är lysande när man inleder i den spännande ”The world to see”, som också är plattans första singel som det också finns en video till. Det låter lite mer cineastiskt och lite mer dramatiskt, men annars så känns bandet igen.

”How much can you take” är också härligt tung och visst låter det både Judas Priest och Primal Fear när bandet drar igång, man tar det bästa från musikhistorien och tar det med in i 2000-talet.
Bäst på albumet är ”We are”, som har en smittande refräng där Andy mot slutet av låten får hjälp av en barnkör som skrålar med i refrängen.
Även ”Where angels dream” har en tyngd som sticker ut, med dubbla baskaggar i rullning genom hela spåret. Refrängen är riktigt bra och det här är ett av de tyngre spåren på albumet.
Sticker ut gör också titelspåret som är ett dramatiskt stycke musik med en hel del cineastiska stämningar.

BRAINSTORM levererar nästan alltid, men kanske att nya plattan inte känns riktigt färdig, att det gått lite för snabbt. Resten av plattan är visserligen metal av klass, men inte med lika memorabla melodier. Kanske att ”Caress by the blackness” är ett undantag, men inledande gitarr riffet är bättre än resten av spåret.

Som sagt, BRAINSTORM levererar alltid bra och tung metal, men allt som oftast blir det också lite tunt med nya idéer och det kan bli lite enformigt i längden med något eller några fyllnadsspår. Här har vi åtminstone tre spår som jag inte tycker håller riktigt måttet och på avslutande ”Sky among the clouds” så tycker jag inte heller att Andy gör en speciellt bra insats med rösten.

BRAINSTORM tuffar på med sin tidlösa metal och är otvivelaktigt en av de bättre metalbanden från Tyskland och dessutom så har de rutin efter snart sjutton år i branschen. Tre av dagens medlemmar var med och startade gruppen, Torsten Ihlenfeld och Milan Loncaric som är BRAINSTORMs båda gitarrister och så trummisen Dieter Bernert. Det är solitt, både när det gäller musiken och sättningen i bandet.

Plattan kan fås med en bonus live DVD som är inspelad 2014, där bandet spelar hela förra albumet, ”Firesoul”, plus några av de största ”hitsen”. Och detta endast för en tio mer, what a treat!

Judas Priest ”—”
Primal Fear ”—”