tisdag 9 oktober 2018

Recension: Treat "Tunguska" (Frontiers)

”Coup the grace”, som släpptes 2010, och ”Ghost of Graceland” från 2016, är två av mina personliga favoritplattor från det här seklet. Båda är produkter från Sveriges, kanske, genom tiderna bästa melodiösa hårdrockband. Jag tänker på TREAT, som slog igenom strax efter att Europe äntrade scenen på svenska rockscenen. För egen del så har jag alltid haft TREAT som favoriter framför Europe, trots att jag inte alltid varit speciellt förtjust i Robban Ernlund som sångare. Faktum är att jag fortfarande håller albumet ”Treat”, där Mats Levén sjunger, som bandets absolut bästa platta.

Men sedan återföreningen 2006, så har Robban varit en stark och stor profil i bandet och deras två senaste plattor är bland det bästa som man kan hitta i modern tid när det kommer till melodiös hårdrock. Det tog sex år mellan dessa två album, men redan efter två år så är TREAT tillbaka med albumet ”Tunguska”, ett album var titel indikerar att det skall slå ner som en kraftig explosion i våra rockskallar. Hur det är med den saken lär Du snart få veta, om du läser vidare…

”Tunguska” var platsen där en enorm explosion ägde rum 1908, och platsen ligger avlägset i Sibirien, vilket gjorde att det, så vitt man vet, inte kom några människor till skada. Varför plattan fått det namnet framkommer inte när jag tar mig an att läsa igenom det medföljande releasebladet, för TREAT’s musik har aldrig varit speciellt våldsam eller spridit några budskap om förintelse. Tvärtom är TREAT oerhört melodiös och Anders Wikström, bandets gitarrist tillika bandets huvudlåtskrivare, har en fingertoppskänsla när det gäller melodier. Namnet ”Tunguska” återfinns också i inledande låten ”Progrenitors”, som betyder anfader eller föregångare, och handlar bland annat om smällen i Sibirien, som i vissa teorier berodde på aliens som krockade med jorden, men den troliga orsaken var istället att någon typ av himlakropp kolliderade mot vår planets yta. En härligt skönt melodiös inledning i bästa TREAT stil.

Det starkt melodiösa fortsätter sedan i låten ”Always have, always will” och ”Best of enemies” driver på med ännu mer melodiös hårdrock. ”Rose of Jericho” är en av plattas starkaste spår, med en löjligt snygg gitarrslinga och en überstark refräng, nästan i klass med ”Better the devil you know” eller ”Skies of Mongolia”, bästa spåren från TREAT’s två tidigare plattor.
Nya albumet är lika magnifikt perfekt skrivet, utan någon om helst utfyllnad och ett andra favoritspår på plattan är singelspåret ”Build the love”, som har en grymt snygg orgelfigur i versen och där refrängen är överjordiskt bra.

”Riptide” är ett annat spår som också sticker ut med en stark refräng och en memorabel melodi, snygga harmonier och naturligtvis en stark produktion, något som också genomsyrar hela plattan.
”Tomorrow never comes” är en lite lugnare låt, men minst lika melodiös som de övriga på albumet och efter den kommer två låtar till som båda är betydligt bättre än mycket annat som släpps.

TREAT har gjort det igen, men nya albumet är kanske inte riktigt lika vasst som de två föregångarna. Ändå är den här plattan utmanare till en av årets bästa rockplattor!