måndag 1 oktober 2018

Recension: Dream Child "Until death dowe meet again" (Frontiers)

Ja, det dealas och utbytes en hel del musikaliska äventyr, under ledning av Serafino Perugino, på italienska bolaget Frontiers Records. Vi har fått höra mycket musik från flera olika konstellationer, som högst troligt aldrig blivit verklighet, om det inte vore för Frontiers Records. Detta på gott och ont. Bolaget spottar ut plattor och mycket är faktiskt oerhört bra, trots den höga utgivningstakten, och ibland så blixtrar det till rejält. Hyllningar till rockens ursprungliga profiler har vi sett och hört i mångfald och ofta blir det bara kopior av originalen.

DREAM CHILD är ytterligare en i serien av bandkonstellationer som kommer ur Peruginos aldrig stillasittande själ. Vid ett möte mellan Perugino och gitarristen Craig Goldy (Giuffria, Rough Cutt, Resurrection Kings, Dio) så diskuterades det att många rockfans inte anser att görs lika bra musik som på Rainbow, Dio och Deep Purples tid. Goldy tog detta som en utmaning och svarade att han minsann kunde bevisa att så inte var fallet, utan att det visst är möjligt. Craig, som skrivit musik och spelat med Dio, var med och skapade en av den moderna hårdrockens klassiker, nämligen plattan ”Dream evil”, och blev av Ronnie James Dio kallad ”The Dream Child”, därav namnet på detta nya band som Craig frontar som gitarrist och låtskrivare.

Han tog strax kontakt med bassisten Rudy Sarzo och trummisen Simon Wright, som båda tidigare också lirat med Dio, samt Wayne Findlay (ex-MSG) på keyboard och gitarr och ett nytt namn som jag tidigare inte träffat på, sångaren Diego Valdez, som är hemmahörande i bandet Helker och som ursprungligen kommer från Argentina! Vilken röst, vilket fynd!

DREAM CHILD är förvånansvärt bra, och det är Alessandro Del Vecchio, mest känd som keyboardist i Hardline men en av Frontiers ständige producenter och låtskrivare. Han har verkligen lyckats med debutalbumet ”Until death do we meet again” som är en platta som har nästa allt. Det låter väldigt mycket Rainbow ”Rising” och Diego Valdez gör allt han kan för att efterlikna Ronnie James Dio så mycket som möjligt. Som tur är så har han också ett eget uttryck, men har hämtat mycket av sin inspiration av just Dio i sin kraftfulla röst.

Plattan består av 12 spår och en speltid på hela 71 minuter, men det finns inte tillstymmelse till utfyllnad. Det här är en näst intill perfekt metalplatta, härligt melodiös med starka låtar som skulle göra Ronne James oerhört stolt. Och än en gång ett stort utropstecken till sångaren Diego Valdez som är ett riktigt fynd!
Om jag ska plocka fram några spår som sticker ut så är min absoluta favorit på plattan låten ””You can’t take me down”, som direkt får mig att minnas 1976 när Rainbow släppte den klassiska plattan ”Rising”.  Naturligtvis så är det inte riktigt samma rysningar som när jag första gången inandades atmosfären kring ”Tarot woman” och framför allt låten ”Stargazer”, men med dagens mått mätt så är det här väldigt bra.
Övriga spår som jag gärna lyssnar på repeat är ”Playing with fire”, där refrängen och gitarr riffet är grymt starka. Kul boogie-metal presenteras i ”Midnight song” med ett härligt gung, tyngd och snygga harmonier både i stick och refräng.

Det långa titelspåret är också riktigt snygg medan ”Washed upon the shore” är ganska märkligt spår, mer åt ett symfoniskt progressivt håll, fast utan en röd tråd. Bättre är däremot den raka och melodiösa ”In a world so cold” och den mörka ”Weird world” är lite lagom ”weird”.
Plattan avslutas med den långa ”One step beyond the grave”, som också är en grymt snygg och tung låt i typisk Dio anda.

Jag är mycket överraskad över det här albumet. Tolv starka låtar och en tung och modern produktion, med ett klassiskt metalsound är precis vad många vill höra, även jag. DREAM CHILD lyckas skapa klassisk musik med starka influenser som är tydliga och dessutom hymlar man inte med dem. De är för den delen inte någon ”copy cat”, utan det här är ett band som jag hoppas skall leva vidare på sitt eget namn och ge oss fler starka och klassiska plattor. Grymt stark platta!

Dio ”—”
Rainbow ”—”

1.       Under the wire