onsdag 27 juni 2018

Recension: The Sea Within "The sea within" (Inside Out)

Det har nog inte undgått någon att ännu ett namnstarkt band bildats inom den progressiva världen. Så kallade ”supergroups” är inte allför ovanliga för denna publik och det nya bandet är THE SEA WITHIN, vars existens beror på den mångsysslande, alltid sökande och högt renommerade svenske gitarristen Roine Stolt, mest känd från den egna gruppen Flower Kings och en av grundarna till det klassiska bandet Kaipa. Han har ännu en gång sökt sig till nya kollabortörer inom den musikaliska världen, efter andra stora framgångar med grupperna Transatlantic, Agents Of Mercy, The Tangent och samarbetet med Yessångaren Jon Anderson, så är det nu dags för ett nytt kapitel i Stolts karriär. Tillsammans med sina gamle vapendragare från Flower Kings, Agents Of Mercy och The Tangent, Jonas Reingold, på bas, så anslöt sig också keyboardisten Tom Brislin (Yes Symphonic live, Camel), trummisen Marco Minneman (Steven Wilson, Aristocrats m.m.) och Pain Of Salvation sångaren Daniel Gildenlöw.

Tillsammans så betonar de att THE SEA WITHIN är ett grupp projekt, då alla har bidragit med material till den debutplatta som precis släppts. Albumet ”The Sea Within” tog sex månader att spela in men enda gången som alla medlemmar samlades i en och samma studio var under några veckor i London, då även bandets andre sångare, Casey McPhearson (Flying Colors, Alpha Rev). Nu kan man fråga sig varför man väljer att använda sig av två sångare, Casey sjunger på tre av den här plattans totalt tolv spår (fördelade på två skivor), för jag kan tycka att första intrycket blir lite splittrat. Troligen är den bittra sanningen att alla i bandet har andra åtaganden, och Daniel ska ut med Pain Of Salvation i sommar, vilket gör att det är Casey som kommer att fronta THE SEA WITHIN då de spelar på ”Night Of The Prog” in Loreley, Tyskland senare i juli.

Flower Kings är ett av mina absoluta favoritband, mycket tack vare Roine Stolt och övriga låtskrivares lättsamma och smakfulla material som på hela bandets diskografi håller en fantastisk hög kvalitet och det finns också en härlig variation, lekfullhet och fantasi i musiken. Mycket annat utanför Flower Kings, där Roine är inblandad, håller också hög kvalitet, men aldrig riktigt med samma finess som hos blomsterkungarna. Allt som Roine Stolt är inblandad i är alltid intressant och därför så är det med ganska höga förväntningar som jag under ett tag lyssnat mig in på den här dubbel-CD’n, stundtals med en euforisk känsla men också ibland lätt uttråkad.

För det första; tempot genom de tolv spåren är mestadels ganska lågt. Förutom inledande, härligt stökiga ”Ashes of dawn”, den struttiga ”An eye for an eye for an eye” och delar av den långa ”Broken cord” på första CD’n, så är tempot segt och långsamt. Ja, ”Goodbye”, första spåret med Casey McPhearson på sång, gungar på ganska bra, men är inte någon av mina favoriter på plattan. Visst är ”They know my name” en oerhört snygg och vacker låt och ”The void” hör också till en av plattans bättre spår, men man måste vara på ett visst humör för att helheten skall fungera, annars finns det risk för att man blir lite trött. ”Broken cord” är också en av mina favoriter och den knappa kvarten som låten sträcker sig över är stundtals magisk.

Andra CD’n, som egentligen är en bonusskiva, består av fyra spår och speltiden är bara runt 25 minuter men faktum är att här hittar vi några av plattans bästa spår. Inledande ”The roaring silence” visar upp sångare Daniel Gildenlöw i högform och det här är en låt där allt är så snyggt och perfekt arrangerat.
”Where are you going?” är också magiskt vacker, med röstförvrängande inledning a la Klaatu och snygga Tony Banks-keyboards i versen.
”Time” är lite klurig de första gångerna som jag lyssnar men det här är ett smygande spår med hemliga ingångar som man får leta lite extra efter för att öppna upp dess hemligheter. Ännu ett lågmält spår dock, som, vid fel tillfälle, lika gärna får mig att somna.
Avslutande ”Denise” är en ytterst känslosam låt, som handlar om ett avsked, där Daniel än en gång visar prov på vilken sångare han är. Ytterligare en lugn och vacker låt, men med starka känslor!

”The sea within” är en humörsplatta, som jag inte kommer att spela vid vilket tillfälle som helst. Naturligtvis är det här en grymt bra platta, fattas bara med den laguppställningen, men jag hade önskat lite mer variation på låtmaterialet. Det tenderar också att bli väldigt ”allvarligt” stämningsmässigt, för ofta, för länge. Trots att Casey McPhearson är en grym sångare så håller han inte alls samma standard som Daniel Gildenlöw, så är det bara. Skulle varit ännu lite bättre om Daniel själv fått dra hela ansvaret som sångare tror jag…

Flying Colors ”—”
Pain Of Salvatioin ”—”

CD1: