tisdag 12 juni 2018

Recension: Imperium "Beyond the stars" (AOR Heaven)

IMPERIUM är ett soloprojekt av den finske trummisen Mika Brushane, en musiker som spelat runt i olika band i Finland sedan i början av 1980-talet, från jazz i Ladies First Big Band till metal i gruppen Strike. Med sitt eget band IMPERIUM så har Mika släppt ett album tidigare på tyska AOR Heaven, ett album som jag faktiskt aldrig hört. När det nu är dags för album två så får Mika nytt förtroende från AOR Heaven och med albumet ”Beyond the stars”, en platta där Mika skrivit all musik, spelar trummor, bas, keyboards och är även med och sjunger lite grand i bakgrunden.

Plattan är inspelad i Mikas egen studio, Groovehouse i Vantaa, hemma i Finland, och eftersom han inte själv vill lira gitarr eller sjunga lead, så finns det med lite olika artister och musiker på låtarna. När det gäller gitarrjobben så är det tre, för mig, helt okända finska gitarrister, som gör ett klart gediget arbete med sina instrument. ”Beyond the stars” inleder med låten med samma namn och här hittar vi Dennis Ward på sång, Dennis som många säkert känner igen från band som Pink Cream 69, Place Vendome, Sunstorm, Khymera och Unisonic, i vissa fall som sångare och i vissa fall som bassist. Det här är plattans klart bästa låt och det låter riktigt proffsigt om hela produktionen, med ett fett sound och en låt som skulle platsa på vilken annan platta som Dennis Ward varit inblandad i tidigare.

Sedan kommer tyvärr en viss kvalitetssänkning. Dels handlar det om att de övriga tre sångarna inte riktigt har samma pondus som Dennis, som egentligen inte alls är någon bra sångare. För redan i låt två, ”Crash and burn”, blir det smått patetiskt i inledande vers och brygga, men där refrängen ändå är riktigt bra.
”Learning how to fly” är bättre men sångaren (kan inte svara på vem av Markku Kuikka från Status Minor, Antti Railio eller svenske Rob Lundgren som sjunger eftersom detta inte är listat i det material som jag har tillgång till vid skrivtillfället) är begränsad och det låter minst sagt oproffsigt.

Likadant är det i låten ”Spread your wings”, där refrängen ändå är riktig stark, men där betyget dras ner av en platt och tråkig sång. Och det här med sången blir ett problem i längden, då ingen av de övriga sångarna, visserligen, inte sjunger illa, men där framförandet är ganska mediokert. Sedan hjälper det inte heller att plattan haltar dramatiskt i övrigt. Sångaren med den jobbigt raspiga rösten i ”Back in ’85” gör en trist låt ännu tristare och ”All alone” är nästan lite svensk dansbandsvarning på. Inte speciellt kul.
Plattans tre sista låtar hoppar jag gärna över helt och hållet…

Nja, IMPERIUM imponerar inte alls på mig. När jag hade lite positiva vibbar i och med inledande ”Beyond the stars” så grusar fortsatt lyssning av den här plattan totalt ju mer jag hör. Nä, inte bra…

Betyg: 4/10