onsdag 7 juni 2017

Recension: Labyrinth "Architecture of a God" (Frontiers)

Power metal är en genre som jag sällan eller aldrig brukar befatta mig med. Det är sällan som denna snabbfotade form av hårdrock berör mig över huvud taget. Det går för snabbt och det är sällan som man satsar på melodier utan det är just dubbeltrampet på bastrummorna, tempot och spelskickligheten som står i fokus i denna genre. Jag har jättesvårt med detta. Det får gärna gå snabbt, men gitarrister som onanerar fram sina licks och trummisar som slår på trummorna tills hjärtat arbetar i farligt tempo är så osexigt och ointressant att jag hellre låter bli att lyssna på musik alls.

Italienska LABYRINTH är en av de klassiska banden i genren, åtminstone nere på kontinenten och naturligtvis i sitt hemland och bandet startade redan 1991 och har till dags dato släppt sex studioalbum. Men det nu sju år sedan vi hörde något alls från LABYRINTH och faktum är att om inte Frontiers CEO Serafino Perugino börjat påverka originalmedlemmarna Olaf Thorsen och Andrea Cantarelli, tillsammans med sångaren Roberto Tiranti, att än en gång spela musik tillsammans så kanske LABYRINTH förblivit tysta. Under 2016 spelade bandet på Frontiers Metal Festival och då bestod bandet också av trummisen John Macaluso (TNT, Ark, Riot .m.), bassisten Nik Mazzucconi och keyboardisten Oleg Smirnoff (Vision Divine, Edritch), en konstellation som också bestått när man nu är aktuella med sitt nya studioalbum, ”Architecure of a god”.

Som sagt, jag hade inte stora förhoppningar att den här plattan skulle tilltala mig. Och med tanke på att jag inte gillat något som LABYRINTH gjort tidigare så blev jag ändå relativt positivt överraskad när jag lyssnat genom plattan några gånger. Tempot är faktiskt betydligt lägre än vad jag förväntat mig. Låtar som ”Take on my legacy” och ”Stardust and ashes” är inget för mig, supersnabb power metal a la Rhapsody (On Fire) är alltför tråkig och det blir bara ett evinnerligt bankande och smattrande på gitarrer och trummor som saknar känsla och intellekt. Sedan kanske det inte var ett alltigenom genomtänkt drag att göra cover på Robert Miles technoklassiker ”Children”, då den inte alls fyller något syfte här.

Men när LABYRINTH drar ner på tempot så kan det stundtals bli riktigt bra. En vacker ballad som ”Those days” fungerar alldeles utmärkt som en melodiös paus mellan de mer snabba numren. Och bland de snabbare numren, som inte alls är speciellt snabba utan traditionella metal/rocklåtar, som jag lånat ett extra öra till så finns ”Still alive” som har riktigt snygga melodier och en vass refräng.
”A new dream” är också exempel på en låt som har en snygg refräng och som är paketerad på ett intressant sätt.
Bästa spåret på plattan är det långa, mer progressiva titelspåret, där bandet går från vackert svävande, via snabbare tempo tillbaka till lite lugnare partier. Snyggt arrangemang och det låter betydligt bättre än vad jag förväntat mig.

”Architecture of a god” är inget album som jag kommer att lyssna speciellt mycket på i framtiden, men en och annan låt kan komma att hamna i bilen på mina långresor. Varierat och halvintressant album som jag inte alls skulle placera i power metal facket, faktiskt.

Betyg: 6

Fates Warning ”—”
Queensryche ”—”