måndag 26 juni 2017

Recension: Jorn "Life on death road" (Frontiers)

Norske sångaren JORN Lande behöver säkert ingen presentation, men är det något man skall säga om honom så är det att han är en av världens mest underskattade sångare. Han, om någon, borde få stå på de riktigt stora scenerna, men enda gångerna som han får göra det är när han har uppträtt med Tobias Sammet’s Avantasia, och någon gång såg jag honom med sitt eget band JORN på stora scenen på Sweden Rock. Men med den rösten så borde JORN vara lika stor som Dio eller Rob Halford. Hans röst är inget man glömmer i första taget då den har en enorm kraft och pondus, samtidigt som han är skicklig på att skriva bra metal och hårdrocks dängor med melodiösa refränger.

Nu är han klar med sitt tolfte studioalbum, kallat ”Life on death road”, ett nytt steg i bandet JORN’s utveckling. Plattan har tagit närmare två år att värka fram och är första plattan med nytt material sedan ”Traveller” som släpptes 2013. JORN släppte coverplattan ”Heavy rock radio” förra året och då fanns Alessandro Del Vecchio vid JORNs sida och det gör han även denna gång som keyboardist och producent av albumet. Resten av bandet är helt nytt sedan sist och består av medlemmar från tyska metallbandet Primal Fear; gitarristen Alex Beyrodt på gitarr, Matt Sinner på bas och Francesco Jovino på trummor.

Detta innebär inte alltför mycket i förändring av JORNs patenterade sound, men kanske att det låter lite tyngre och med ett större sound än tidigare. Plattan är också betydligt längre än vad man är van vid, längre låtar och fler än vanligt, tolv stycken och en speltid på närmare sjuttio minuter. Det blir lite mastigt att ta sig igenom i början och det är inte alltför direkta låtar som JORN knåpat ihop den här gången. Men efter några lyssningar så inser man att det här är riktigt, riktigt bra! Det är låtar med stor kvalitet som han och resten av bandet JORN presenterar.

Plattan inleds med titelspåret, ”Life on death road”, som är passande inledning på det här albumet. En längre inledning innan det mäktiga gitarr riffet skapar rätt stämning. JORN Landes karaktäristiska röst tar vid och sedan är resan igång på den dödliga vägen.
”Hammered to the cross (The business)” är tung och melodiös och blandar element från metal, hårdrock och AOR i en härlig smältdegel och det här är en av plattans bättre spår.
Mer metal blir det i den snabba ”Love is the remedy” där de vassa gitarrerna toppas av JORN’s raspiga stämma. Stark låt med en grym refräng!

Plattans första lugnare spår är den oerhört vackra power balladen ”Dreamwalker” och här får vi en helt fantastisk sånginsats från Lande. Han är verkligen en mästare på att få fram rätt känsla i en ballad. Oerhört snygg låt!
Gitarr riffet i ”Fire to the sun” är riktigt läckert, tungt och härligt. Det här är JORN när han är som bäst med kombination av tyngd, känsla och melodiös rock!
Ytterligare spår som jag kan rekommendera är den lugnare ”The optimist” som är ett härligt vackert spår, efterföljande ”The man of the 80’s” där texten är stor bidragande orsak till låtens charm.

JORN visar att han fortfarande är en kraft att räkna med. Han har en fantastisk röst och en förmåga att skriva bra melodiösa låtar med starka refränger. Ett tag så släpptes det cirka en platta om året och då var också kvaliteten på dessa plattor därefter. Nu har JORN tagit lite längre tid på sig och resultatet är också betydligt bättre. ”Life on death road” är därför en riktigt stark platta med de bästa låtar som JORN skrivit på bra länge. Härligt!

Dio ”—”
Whitesnake ”—”

1.       Life on death road