måndag 19 juni 2017

Recension: The Ferrymen "The Ferrymen" (Frontiers)

THE FERRYMEN är ännu ett i raden av musikaliska projekt som italienska Frontiers Records står bakom. Den här gången så är det gitarristen och låtskrivaren Magnus Karlsson (Allen/Lande, Bob Catley, Michael Kiske & Amanda Somerville, Place Vendome, Starbreaker, Magnus Karlsson’s Free Fall, Primal Fear) som skrivit all musik och sångaren i projektet, Ronnie Romero (Rainbow, Lords Of Black), gick med direkt efter att ha hört några av de låtar som nu ser dagens ljus på debutalbumet. Trummis är Mike Terrana som kraftfullt bankar på sina skinn och som numera är en ofta anlitad trummis i olika projekt, och som vi också hört i band som Rage och med Axel Rudi Pell.

Eftersom det handlar om Magnus Karlsson som låtskrivare så är musiken starkt fokuserad på melodier och mycket gitarr. Det går lätt att överföra låtarna till plattor med bland andra Allen/Lande, där Magnus skrev låtar till de tre första framgångsrika plattorna, och Magnus Karlssons eget projekt Free Fall. Och eftersom Ronnie Romero står för sången så låter det också en hel del Dio eller Rainbow då Ronnie James var med. Det är inte för inte som Ritchie Blackmore valde just honom till att fronta dagens variant av Rainbow, men Romero passar bättre i sin roll som sångare i både THE FERRYMEN och LORD OF BLACK!

Det är inget större fel på den här plattan, men jag kan tycka att det i längden blir lite onyanserat och det blir lite för likt och i det stora hel så saknar jag den vanliga inspirationen som Magnus Karlssons material brukar utstråla. Låtar som sticker ut är ”Cry wolf”, som påminner mest om något som Magnus kunnat skriva till Allen/Lande, ett starkt gitarrtema och en riktigt bra refräng.
”One heart” är plattans stora ballad, med stora gester och en hel del Dio i botten. Snyggt framfört av Romero, som sjunger känslosamt och grymt starkt och även här en refräng som är riktigt bra, kraftfullt och med mycket energi.
”Eyes on the sky” känns i stunden som albumets bästa låt, där refrängen har etsat sig fast i huvudet på mig, men det är få av den här plattans spår som verkligen imponerar på mig. Det här är inte riktigt den vanliga Magnus Karlsson-standard som man är van vid. Okej, det här är absolut inget dåligt album, och många gånger bättre än mycket annat skräp som släpps i det här facket, men jag inte låta bli att bli besviken eftersom jag alltid har väldigt höga förväntningar när Magnus är inblandad.

Dessutom så irriterar jag mig på det ”plaskiga” trumsoundet, det hade man kunnat fixa till bättre. Men som sagt, ett helt okej album, men en besvikelse i jämförelse med det jag är van vid i standard hos Magnus Karlsson!

Dio ”—”
Allen/Lande ”—”

1.       End of the road