måndag 5 september 2016

Recension: Devin Townsend Project "Transcendence" (Inside Out)

Kanadensaren DEVIN TOWNSEND är en kameleont i musikvärlden, men en kameleont som är lätt att känna igen. Motsägelsefullt? Ja, visst är det så, men DEVIN är nyfiken på att göra nya saker och pröva nya vägar, men samtidigt göra det på sitt sätt. Han började sin karriär för över tjugo år sedan som gitarrist och sångare med Steve Vai innan han körde igång det numera avsomnade klassiska metalbandet Strapping Young Lads. Däremellan och efter har han släppt plattor som varit übertung deathmetal till new age, näst intill kommersiellt till country. Trots denna bredd så är det inte svårt att höra att det är DEVIN TOWNSEND som ligger bakom. Han har skapat sig en helt egen stil där stora, svulstiga ljudväggar och kaotiska arrangemang, ofta med knasiga och humoristiska vändningar, är ett signum.

Eftersom han ofta byter kostym så arbetar han också med olika musiker, men under senare åren, och med bandet DTP, DEVIN TOWNSEND PROJECT, så har han valt att jobba med i stort sett samma musiker. Nya ”Transcendence” är åttonde albumet med bandet och varje gång så säger DEVIN att det ”kanske” är sista gången. Men han fortsätter med samma musiker för att han har hittat ett team som han trivs att jobba med. Ryan Van Poederooyen har spelat trummor med DEVIN redan innan den här konstellationen, Dave Young sköter gitarrer och Brian Waddell bas i en tung kombination, samt avslutningsvis Mike St.-Jean som spelar keyboards. Ofta har den holländska sångerskan Anneke Van Giersbergen (The Gathering) funnits med och hon finns med även på nya plattan, dock i en mindre framträdande roll, då hon får dela de kvinnliga sånginsatserna med Che Aimee Dorval (Casualties Of Cool) och Katrina Natale (fanns med på DEVIN’s platta ”Ghost”).

Flera av DTP’s plattor har innehållit några av DEVIN’s mest kommersiella låtar någonsin, och speciellt ”Addicted” från 2009 och även ”Epicloud” från 2012 var avsiktligt så kommersiella som möjligt för att testa hur långt man kan gå utan att den tunga metalen lät patetisk. Senast vi hörde från DTP var via duosläppet ”Ziltoid - Dark matters” och ”Sky blue”, två plattor som senare släpptes separat och som var rejält olika varandra. Historien om Ziltoid kan komma att få ett tredje kapitel och dessutom är en symfoni att vänta från DEVIN, men i dagarna släpps alltså ”Transcendence”, en platta där DEVIN experimenterar ännu en gång, men där fansen kanske inte direkt hör någon större skillnad.

DEVIN TOWNSEND är känd för att vara en kontroll freak utan dess like. Varje ton, varje inställning och varje del i processen måste gå via honom. För första gången någonsin så har han vågat släppa på denna ”mani” och låtit bandmedlemmarna vara med i processen, hur mycket är dock svårt att utvisa då jag t. ex. inte har tillgång till vem som skrivit låtarna. Men DEVIN säger själv att han kunde lämna studion och överlåta delar av inspelningsarbetet till de andra. Han har också haft en utomstående producent i Adam Getgood (Periphery, Animals As Leaders), vilket har lett till ett något luftigare sound som inte är riktigt lika grötigt och kaotiskt som DEVINs produktioner låtit tidigare.

Plattans tio spår påminner om mycket som DEVIN gjort tidigare, innan DTP, mindre kommersiellt men samtidigt melodiöst och snyggt. Det tar lite längre tid att ta till sig låtarna men det är värt att ta sig den tiden. Suggestiva låtar som ”Failure” och ”Secret sciences” är något av det bästa som det här bandet gjort och den vackra ”From the heart” kommer också att bli en favorit från den här plattan. Sedan undrar jag varför man valt att inleda plattan med låten ”Truth” som låter nästan som originalet som fanns med på ”Infinity” plattan, och även avslutande ”Transdermal celebration”, en cover av Ween, när man lär ha haft cirka 60 låtar att välja mellan.

Ändå en grymt bra platta igen från DEVIN TOWNSEND PROJECT, en av de bättre som det här projektet släppt!

Devin Townsend Band ”Synchestra”
Devin Townsend Project ”Epicloud”