måndag 26 september 2016

Recension: Imperial State Electric "All through the night" (Psychout)

Sex skivsläpp, varav en liveplatta, på lika många år är något väldigt ovanligt i dagens musikvärld, men så är inte IMPERIAL STATE ELECTRIC ett vanligt rockband. Bakom bandet finns svenske Nicke Andersson med förflutet i Entombed och Hellacopters och hans motto är att det skall var enkelt och spontant. ”Kunde banden göra två plattor om året på 60- och 70-talet så skall det väl gå nu….det ska inte behöva ta fyra år att få ihop en platta med rock’n’roll låtar på max fyra-fem ackord.”

Många rockband har försökt att hålla detta motto men få har lyckats. Nicke är en av dessa nu verksamma rockare som kan låta tidlös och fortfarande skapa intressant rock för 2010-talet. En av ISE’s fans är faktiskt Tom Petty, en av dessa rocklegender som också klarat att vara tidlös men samtidigt har tillfört något eget. Nicke Andersson och övriga grabbar i IMPERIAL STATE ELECTRIC är framgångrika därför att de inte sätter gränser, de flirtar med country, Beatles, Ramones och Electric Light Orchestra på samma platta och sätter samtidigt en unik prägel på det tidlösa.

Nya plattan heter ”All throught the night” och består av tio spår som klockar in strax över halvtimmen, lika lagom som en gammal vinylplatta, inget tomrum och ingen utfyllnad. Det här är egentligen inte min bag alls, men jag har fastnat för det som Nicke har skapat med ISE, då det finns så snygga melodier, harmonier och refränger att man bara inte kan låta bli att gilla det här.
Inledande ”Empire of fire” är 70-talshårdrock a la Budgie eller Cream, medan titelspåret låter åt ELO eller som om det vore producerat med Phil Spector i bakhuvudet. ”Remove your doubt” är melodiös i all sin punkighet och country numret ”Break it down” fungerar till och med på mig som annars får svåra utslag så fort jag hör steelguitar.
Refränger som i ”Would you lie”, ”Bad timing”, Tom Petty-aktiga ”No sleeping” eller popiga ”Read me wrong” är svåra att värja sig mot och jag kommer på mig själv med att nynna med i dessa delikatesser.

IMPERIAL STATE ELECTRIC förvaltar ett rockarv med stor känslighet och för en oinvigd så kan det säkert vara svårt att precisera när musiken egentligen är inspelad. Det skulle lika gärna kunna vara 1966, 1976 som 2016. Imponerande och grymt härlig chosefri rock’n’roll som lever efter epitetet ”less-is-more”!

Beatles ”Beatles for sale”
 Cheap Trick ”Heaven tonight”

1.       Empire of fire