söndag 11 september 2016

Recension: Cruzh "Cruzh" (Frontiers)

Svenska bandet CRUZH är ett bevis på att man lyckas när man har en tanke och en strategi för att nå sitt mål. I mars 2013 såg man namnet CRUZH för första gången på internet i en kampanj som grabbarna själv skapat. Man släppte sin debutsingel, ”In a blink of an eye”, men man fick ingen som helts information om vilka som stod bakom musiken. Hemlighetsmakeriet föll väl ut och nyfikenheten kring bandet gjorde att många lyssnade och laddade ner låten och snacket kring dem startade en liten hype.

Det enda man kunde utröna vara att bandet kom ifrån Sverige och det var svårt att inte reagera över ”Get ready for the CRUZH” som man använde som slogan. Låten i sig kommer jag bara flyktigt ihåg som något ganska ointressant, men jag glömde aldrig namnet. Smart marknadsföring!
Två månader senare kom nästa låt, en medioker ballad kallad ”Stay”, och kampanjen fortsatte med små hintar om bandet, i form av internetannonsering och dylikt, men fortfarande så visste få vem grabbarna var. Namnet CRUZH var mer viktigt än vem som stod bakom och att ha ett starkt varumärke är a och o i alla business områden.

På hösten 2013 släppte CRUZH EP’n ”Hard to get”, nästa steg i bandets marknadsföring, nu för att nå ut till potentiella skivbolag, och nu lättade man på förlåten och presenterade sig för omvärlden. Ytterligare en EP släpptes utan att man kom närmare ett avtal med etablerad skivindustri, men samtidigt så växte skaran fans, som verkade gilla bandets välproducerade melodiösa rock.
Våren 2015 skulle CRUZH precis gå in i sin studio ännu en gång och spela in nästa demo-EP, när italienska Frontiers Records tog kontakt och ville signa bandet. Detta var ett erbjudande som grabbarna inte kunde säga nej till och deras strategi och marknadsplan hade gått i lås!

Debutalbumet är precis släppt och trion Tony Andersson på sång och keyboards, Anton Jönsson på gitarr och Dennis Butabi Borg på bas har skrivit ihop elva spår som ligger lite för sockersött i stil för att riktigt tilltala undertecknad. Dessutom så är Tonys röst milt sagt begränsad och utan känsla och trots att det finns låtar som jag faktiskt gillar, såsom de tre inledande spåren ”In ’n out of love”, den Boston-influerade ”First Cruzh” och ”Aim for the head” så faller det pladask på grund av en trist sångare.

Som sagt, CRUZH har haft en smart marknadsföring av sitt varumärke, men man måste ha en bra produkt att sälja. Det tycker jag inte riktigt att CRUZH har. Jag är lite förvånad att Frontiers har gått på hypen, men bolaget måste också se till vad köparna vill ha och troligtvis så vill de ha CRUZH. Alla tidigare släppta spår, förutom första singeln finns med på plattan och jag var inte imponerad av låtarna när de först släpptes och ingenting har förändrats i det avseendet.
Har en känsla att det här bandet kommer att falla i glömska ganska snart, tyvärr…

Betyg: 5/10

Def Leppard – typ senare plattor