tisdag 16 augusti 2016

Recension: Killit "Shut it down" (Lions Pride Music)

London baserade hårdrocksbandet KILLIT bjuder på party, svett och okomplicerad rock’n’roll på sitt debutalbum, ”Shut it down” som släppts i dagarna på Lions Pride Music. Bandet består av fem rutinerade musiker som spelat live i flera olika konstellationer, bland andra King Lizard och Ace Mafia. Ace Mafia är ett band som dessutom format musiker som numera spelar i både Judas Priest och We Are Harlot, och man har rockat på flera av Londons hippaste rockklubbar, såsom Cargo, 12 Bar och The Monarch.

Bandets fem medlemmar har alla vuxit upp i London, men de har rötter från Ungern, Argentina och Israel, förutom att övriga två medlemmar är tvättäkta engelsmän! De träffades så sent som i början av 2015 men har redan hunnit släppa tre singlar och spelat in en video till debutplattans titelspår, ”Shut it down”.  På den kan man också se bandet nye sångare, den grymt röstbegåvade Gaz Twist, senaste tillskottet till bandets tunga sound.

Partyrelaterad rock’n’roll finns det många exempel på och det är svårt att variera detta koncept, utan det handlar i första hand att ge livepubliken en oförglömlig upplevelse i form av ett jäkla drag och ös på scenen. Detta lär KILLIT kunna leverera utan problem, men det som de flesta band som lirar rak skitig rock brukar falla på är att spela in studioplattor som förmedlar samma känsla som man kan förmedla från scengolvet. På debutalbumet presenterar KILLIT tolv originallåtar som svänger hämningslöst och produktionen är faktiskt i toppklass och rockar hejdlöst även hemma i mitt vardagsrum. Där har det lyckats perfekt!

Men även om tyngden och känslan är på topp så måste KILLIT också leverera bra låtar för att jag skall gå igång, och det här bandet har även den talangen. Kanske inte fullt ut, men här finns en hel del riktigt bra låtar. Plattan inleds med titelspåret, som är en kompromisslös rockdänga där svetten skvätter både till höger och vänster. Vi har hört det förut, men det är inte ofta som det låter så här bra. Niro Knox och Byron Marr bildar en mur av vassa gitarrer som bildar stommen i KILLITs koncept.

”Calm before the storm” drar som tredje spår ner tempot något i refrängerna, men det här är faktiskt ett av de bättre spåren på plattan där Niro drar av ett riktigt härligt solo på sin gitarr.
En annan favorit är ”See the end”, som är en av tre singlar som bandet släppt från plattan. Här bjuder man på bra ös och en grymt snygg och melodiös refräng. Riktigt bra är också den tunga ”I ain’t playing your game”, som ger utlopp för massor av energi och gitarr riffen är grymt tajta och tunga.

KILLIT uppfinner inte hjulet igen, men gör sin variant av rak och hormonstinn rock’n’roll. De kryddar med ett knippe riktigt bra låtar och en mycket snygg produktion som till och med gör om vardagsrummet till en varm, trång och svettig konsertlokal. De här vill jag gärna se live!

Thunder ”—”
Hardcore Superstar ”—”

1.       Shut it down