måndag 8 augusti 2016

Recension: Dare "Sacred ground" (Legend Records)

Efter förhandsinformation om engelska AOR bandet DARE’s nya platta, ”Sacred ground”, som skvallrade om bästa albumet sedan bandets fantastiska debutplatta, så var jag naturligtvis rejält nyfiken på hur det skulle låta. Därför så tog jag med mig plattan under min semester och förhoppningarna om en återgång till hur bandet lät på den numera klassiska plattan ”Out of the silence” från 1988, fanns där någonstans. Faktum är att ”Out of silence” tillhör de tio album som jag skulle ta med mig till en öde ö, ett album som bjuder på musik och låtar som till viss del har format mig på flera sätt, både som musikaliskt fan och som människa.

Men efter ”Out of silence” så har det inte varit så mycket med bandet DARE och den tidigare Thin Lizzy keyboardisten Darren Wharton. ”Blood from a stone” kom tre år senare och då hade bandet ett ultimatum från sitt skivbolag att ”tuffa till sig”, annars så skulle man inte få fortsätta sitt kontrakt. Resultatet blev en stor flopp, men jag har ändå omvärderat den direkta besvikelse som jag hade när jag första gången hörde plattan och sedan aldrig mer rörde den, förrän för några år sedan när den återutgavs på CD. Faktum är att det är DARE’s nästa bästa platta i karriären.

Nytt kontrakt skrevs med tyska MTM Records som släppte ”Calm before the storm”, när Darren återhämtat sig från sågningarna av ”Blood from a stone” ytterligare sju år in i framtiden, till året 1998. Det här är en platta som Darren själv aldrig var riktigt nöjd med och han gjorde därför en ”Calm before the storm 2” fjorton år senare. Jag tappade helt intresset i och med ”Calm before the storm” och mer tråkigt och tröttare blev det tydligen för varje platta som bandet släppte ifrån sig.

Nya ”Sacred ground” tar vid där de senaste fem plattorna avslutades. Men faktiskt så glimrar det till på några av plattans elva spår. ”Days of summer” är inte helt dum och har en refräng som är ovanligt livfull och melodiös för att vara DARE av idag, och Vinny Burns gitarr har fått lite mer utrymme över lag på nya plattan.
Snyggast på nya plattan är balladen ”Like the first time” som har en melodi som påminner lite i stil om hur det lät på debutplattan. Dock är arrangemanget onödigt fegt tycker jag.
Även avslutande ”Along the heather” kan rekommenderas, med riktigt snygg refräng. Annars är det mest lika segt som ett vältuggat tuggummi och kanske att de keltiska inslagen i DARE’s musik inte tilltalar mig helt och hållet. Men ska det vara så svårt att skriva låtar lika briljanta som på debuten igen?

Dare ”Calm before the storm”
Dare “Beneath the shining water”

1.       Home