torsdag 16 maj 2019

Recension: Whitesnake "Flesh & blood" (Frontiers)

Vad har musiker som Cozy Powell, Neil Murray, Jon Lord, Ian Paice, Marco Mendoza, John Sykes, Bernie Marsden, Steve Vai, Vivian Campell, Brian Tichy och Adrian Vandenberg gemensamt? Jovisst har de alla varit medlemmar av gruppen WHITESNAKE någon gång under de 40+ år som bandet existerat. Det var strax efter det att sångaren David Coverdale stod helt allena, efter Deep Purple valde att avsluta 1976, och han släppt sina två första soloplattor som bandet WHITESNAKE blev etablerat, då de första soloturnéerna kompades av bandet The White Snake Band. Då bestod bandet av Bernie Marsden och Micky Moody på gitarrer, Neil Murray på bas och David Dowle på trummor, samt keyboardisten Brian Johnston, men sedan denna tid så har massor av duktiga musiker setts passera förbi, medan huvudmannen, David Coverdale, är den enda som bestått.

Numera består WHITESNAKE av gitarristerna Reb Beach och Joel Hoekstra, bassisten Michael Devin, keyboardisten Michele Luppi och trummisen Tommy Aldridge. Reb är numera bandets ledare, sedan Doug Aldrich valde att hoppa av 2015 och satsa på sitt eget band, Burning Rain, samt Dead Daisies, och Reb har varit med i bandet sedan 2002. Han har varit med på bandets tre senaste studioplattor och sedan 2011 års ”Forevermore” så har plattorna släppts på italienska bolaget Frontiers Records.  Sedan dess har också ”The Purple album” släppts, en platta med endast Deep Purple låtar, iklädda en något modernare skrud, en platta som på förhand kändes oerhört onödig, men som faktiskt låter förvånansvärt bra.

Nu har nya albumet ”Flesh & blood” precis släppts och det är Coverdale och WHITESNAKEs trettonde studioalbum (lite beroende på hur man räknar), med tretton nya alster (femton på deluxeutgåvan). Och om någon trodde att det här bandet hade ändrat stil på något sätt, eller försökt sig på någon ny genre så tror ni fel, det låter som man förväntar sig. Och det låter fantastiskt! Joel Hoekstra har varit med och skrivit sex av plattans spår och Reb Beach står för musiken på fem av dem. Säkert har de flesta av Er redan hört singeln ”Shut up & kiss me”, en blueshårdrockdänga av klassiskt WHITESNAKE snitt, med en refräng som fastnar utan kontroll. Texten är underordnad då riffen och den träffsäkra melodien står i fokus, för Coverdale har väl aldrig varit någon större textförfattare.

Jag har lyssnat nästan hela helgen på ”Flesh & blood” och har faktiskt lite svårt att byta ut den i spelaren. Hantverket är av yppersta kvalitet och ljudet är grymt. Coverdale har alltid valt de bästa musikerna för tillfället och på ”Flesh & blood” är det verkligen påtagligt. Det svänger grymt och Coverdale sjunger fortfarande otroligt bra, åtminstone på skiva.
Det finns inte ett enda dåligt spår på den här plattan och jag har flera favoriter, förutom ”Shut up & kiss me”. ”Always & forever” låter lite Thin Lizzy och har en refräng som jag har nynnat på under flera dagar, ”Hey you (You make me rock)” är tung och har ett fett gitarr riff och en skarp refräng, den vackra powerballaden ”When I think of you” med Coverdales karaktäristiskt, kraftiga inandningar, och den tokhärliga och bluesiga ”Trouble is your middle name” som också snabbt blir en låt som man går omkring och skriksjunger refrängen på.

Ytterligare några favoriter är ”Well I never” där refrängen också är av den digniteten att den har en benägenhet att inte släppa taget. Avslutande ”Sands of time” håller jag också som en av mina favoriter, där refrängen också är grymt stark.
På deluxe-utgåvan får man ytterligare två nya spår, den lugna bluesiga ”Can’t do right for doing wrong” och en struttig sak som heter ”If I can’t have you” och båda håller hög klass, men det finns en anledning till att de är bonusspår.

”Flesh & blood” visar att det fortfarande går att göra bra musik vid sextiosju års ålder. Han har ju i och för sig bra hjälp från sina yngre kollegor, men Coverdale is still going strong. Mighty strong!

1. Good to see you again
2. Gonna be alright
3. Shut up & kiss me