måndag 1 juli 2019

Recension: Teramaze "Are we soldiers" (Music Theories Recordings)

TERAMAZE blev med sitt förra album, ”Her halo” en ny fräsch kraft inom progressiv metal att räkna med. Med en melodiös exakthet så bjöd bandet på ett album som var ett av 2015 års bästa inom genren och plattan blev hyllad över hela världen, inte minst bland den växande skara fansen.  Bandet kommer från Melbourne, Australien och startade faktiskt redan 1993, vilket betyder att man har haft många år på sig att förfina sin musik, men det var först 2014, och albumet ”Esoteric symbolism”, som alla bitar föll på plats. Då började det att surra om TERAMAZE lite här och var och man kan säga att trägen vinner.

Det har tagit fyra år att sammanställa nya plattan ”Are we soldiers” och det har hänt en del sedan sist. Bandets originalsångare, Brett Rerekura, är tillbaka bakom mikrofonen, efter några års frånvaro. Jag gillade verkligen Nathan Peachys grymma stämma och fantastiska närvaro på ”Her halo” och hade lite svårt med Brett inledningsvis. Han har en grym sångröst även han, men den är mer anonym och han nyanserar inte alls lika mycket som Nathan gjorde.

Nya plattan ”Are we soldiers” släpps, precis som förra albumet, på Music Theories Recordings/ Mascot Label Group, ett skivbolag som har ett brett spektra av artister och band idag. TERAMAZE tillhör ett av skivbolagets tyngre akter och på nya albumet så är bandet tyngre än senast, och detta har medfört att melodierna inte är riktigt lika starka som på förra plattan. Däremot är det lika tajt och intrikat, med massor av musikalitet. Som tidigare sagts, så har det här grabbarna massor av erfarenhet och det lyser starkt genom hela, långa albumet.

För, som vanligt, så är får man mycket musik för pengarna när det gäller TERAMAZE. Nya plattan klockar in på 70 minuter, vilket är mastigt att ta sig genom i början. Jag var faktiskt på väg att avfärda plattan helt och hållet, då det tar sin tid att lyssna sig genom den. Förra albumets ”pop-inlägg”, typ titelspåret, hittar vi inte alls här och bandet har tagit sin progressiva metal mot en mer modern approach, samtidigt som man har starka influenser av Dream Theater och Symphony X. Men låten ”Are we soldiers” har en stark refräng som hänger kvar i skallen och även ”M.O.N.S.T.E.R.S.” håller hög klass. Lyssna lite extra på det härligt intrikata gitarr riffet i sistnämnda låt.

Men mitt favoritspår kommer allra sist, den tolv minuter långa ”Depopulate”, inte för att låten har de starkaste melodierna – både titelspåret, ”From savior to assassin” och ”M.O.N.S.T.E.R.S.” har betydligt snyggare refränger – utan för att alla de olika teman som låten består av är så snyggt arrangerat och dessutom så är de sista tre minuterna helt magiska.

TERAMAZE är en av den moderna progressiva metalens starkaste kort under senare år och håller ett stadigt grepp om sin position på nya albumet ”Are we soldiers”, trots att jag ändå tycker att plattan är en liten besvikelse. Jag saknar de starkaste refrängerna och jag saknar Nathan Peachy. Men annars så är det här en platta väl värd att kolla in!

Dream Theater ”—”
Symphony X ”—”

1.       Fight or flight