torsdag 9 maj 2019

Recension: Alan Parsons "The secret" (Frontiers)

ALAN PARSONS är en levande legend och legenden berättar att han hade förmånen att börja sin karriär med att jobba som assisterande tekniker på Beatles två sista plattor och bättre start än så är svårt att hitta. Från Beatles fick han större och större ansvar i studion med bland andra Paul McCartney och The Hollies, innan hans stora genombrott kom med producentrollen på Pink Floyd’s klassiska platta ”Dark side of the moon”, ett album som revolutionerande hela studiobranschen därefter. Han är också mannen som rattade ljudet på hits som John Miles ”Music” och ”Highfly”, Pilots ”Magic” och Ambrosias album ”Somewhere I’ve never travelled” och mycket stor del i denna musik beror på ALAN PARSONS speciella ljudbild, stors och svulstigt.

1975 mötte ALAN Eric Woolfson och ALAN PARSONS Project föddes, ett projekt där ALAN i första hand hade rollen som arrangör och producent och Eric skrev större delen av musiken. Musikerna, speciellt sångare, varierade, men med tiden så bestod bandet av en inre kärna av musiker, såsom gitarristen Ian Bairnson, trummisen Stuart Elliott och arrangören Andrew Powell. Debutalbumet hette ”Tales of mystery and imagination” och temamässigt byggdes albumet upp utifrån verk skrivna av Edgar Allan Poe. Därefter följde ett pärlband av numera klassiska plattor, såsom ”I robot”, ”Pyramid”, ”The turn of a friendly card” och Eye in the sky”.

Konceptet bestod i att bland klassiskt orkestral musik med melodiös pop och konceptet var mycket lyckat, åtminstone fram till och med albumet ”Eye in the sky”, som är ALAN PARSONS Projects mest sålda album. Ytterligare fyra album släpptes med APP, innan ALAN tog bort ”Project” och fortsatte i eget namn på skiva och som ALAN PARSONS Live Project på scen. Framgångarna med dessa album uteblev mer eller mindre, och senast vi hörde nytt material med ALAN PARSONS var på albumet ”A valid path”, 2004, som med sin moderna framtoning blev en stor flopp bland ALAN PARSONS gamla fans.

Men ALAN PARSONS har inte legat på latsidan, utan satsat sin tid på att turnera mer med sin låtskatt och publiken har fått vad den vill ha. Ett livealbum, ”Eye 2 eye” släpptes 2010 via Frontiers Records och tydligen har man hållit kontakten för nya plattan ”The secret” släpps på just detta bolag. Detta är alltså första studioalbumet med ALAN PARSONS på 15 år och förhandsintresset har naturligtvis varit massivt. Låten ”Miracle”, där Jason Mraz sjunger, har redan presenterats och alldeles nyligen kommer singelsläpp nummer två, ”As lights fall” där ALAN PARSONS själv sjunger. Båda dessa spår är snygga och starka poplåtar med PARSONS typiska stil och skulle mycket väl kunnat passa in på, till exempel, ”Eye in the sky”-plattan.

Men inledningen är vågad, ett orkestralt stycke, ”The sorcerer’s apprentice”, som är skrivet av Paul Dukas och som fanns med i Disney’s film, ”Fantasia” från 1940. Tanken är säkert att gamla fans skall få en känsla av att nu börjar ALAN PARSONS om från början, då debutplattan var full av orkestrala inslag. Numret är inspelat live i studio och, förutom en stor orkester så finns även Nathan East med på bas, Vinnie Colaiuta på trummor och Steve Hackett på gitarr.

Övriga spår på albumet är typiska PARSONS poplåtar, med symfoniska inslag och de orkestrala arrangemangen är fantastiska, dock är det bara första spåret som har en ”riktig” orkester. Förutom ”Miracle” och ”As lights fall”, så rekommenderar jag också ”One note symphony”, en udda sång från Todd Cooper som sjunger texten på samma not genom hela låten, den vackra ”Sometimes” där Lou Gramm gästar som sångare och likaledes lugna ”Fly to me”. Men kanske att det blir lite väl avslappnat på vissa spår mot slutet. Trots det så är ”The secret” det bästa som ALAN PARSONS släppt på länge, kanske så långt tillbaka som ”Eye in the sky”. Jag gillade i och för sig den mer progressiva plattan ”Gaudi”, som kom några år senare, men poplåtarna är riktigt snygga och stilmässigt så ligger nya albumet bra nästa tiden runt ”Eye in the sky”. En härlig återkomst från en levande legend!

Alan Parsons Project ”Eye in the sky”
Alan Parsons Project ”Turn of a friendly card”

1.       The sorcerer’s apprentice