måndag 18 februari 2019

Recension: Toby Hitchcock "Reckoning (Frontiers)

Tillsammans med svenske trummisen och producenten Daniel Flores och svenske gitarristen Michael Palace så passar amerikanske sångaren TOBY HITCHCOCK på att släppa sitt andra soloalbum, när kollegan i Pride Of Lions, Jim Peterik, är i full gång med att färdigställa ett nytt album med ett av sina andra band, World Stage. Ja, för Er som inte riktigt har koll på vem TOBY HITCHCOCK är, så slog han väl mer eller mindre ned som en bomb, när det självbetitlade debutalbumet med bandet Pride Of Lions släpptes för 16 år sedan. Jim Peterik, som ju har ett förflutet i det klassiska amerikanska bandet Survivor, och skrivit odödliga hits som ”Eye of the tiger” och ”Burning heart”, hörde TOBY i en studio av en slump och insåg direkt att han var tvungen att göra något tillsammans med honom.

Efter ytterligare fyra studioplattor med Pride Of Lions så har man lagt bandet på is ett tag, bland annat för att Peterik skall ägna sig åt andra musikaliska äventyr. Då passar alltså TOBY på att förverkliga sina. TOBY har beskrivits som en hybrid av Toto’s Bobby Kimball (en ung sådan!). Styx’s Dennis De Young och Lou Gramm från Foreigner, men samtidigt så har TOBY HITCHCOCK naturligtvis en helt egen röst som är oerhört kraftfull och känslofull.

Nya albumet heter ”Reckoning” och man får ganska naturligt en viss känsla av Pride Of Lions när man hör inledande ”No surrender”, men samtidigt så låter det också Daniel Flores om den här låten, typ bandet Find Me. Det är AOR på hög nivå, fylld med massor av dramatik och då jag ansåg att senaste Pride Of Lions-plattan var ganska svag så är det kul att det här betydligt bättre. ”No surrender” är en suverän inledning och även ”Promise me” är en härligt ”stor” AOR-dänga, med en härlig vers med massor av keyboards som leder fram till en riktig ”killer”-refräng.

Balladen ”Show me how to live” är alltför blödig i min smak och låter mer som smörig, kristen pop, men TOBY sjunger oerhört starkt och man förstår att det här är ett spår som han känner mycket för. Mig tilltalar den dock inte.
Nej, vi glömmer spår tre och hoppar istället direkt till nästa spår, ”Behind the lies” där TOBY är tillbaka i det härligt svulstiga AOR träsket, med massor av härliga keyboardmattor! Och det fortsätter även på ”Fighting for my life” och ”Serenity”, som är två av de starkare spåren på albumet.
Men bäst på albumet är den makalösa ”Queen untouchable”, ett spår som inte släpper taget om mig, med en riktigt stark refräng och suverän inlevelse i sången från TOBY.

Plattans fyra sista spår går i samma melodiösa still men det är kanske bara avslutande ”Someone like you” som håller samma standard som de bästa på det här albumet. En grymt stark sångare som här får svensk hjälp att göra en riktigt bra AOR platta!

Pride Of Lions ”—”
Find Me ”—”

1.       No surrender