tisdag 12 februari 2019

Recension: Starbreaker "Dysphoria" (Frontiers)

Tony Harnell åker ut och in ur bandet TNT, men nu undrar jag om han någonsin kommer att återvända till sitt forna band, efter utträdet för snart två år sedan. Återigen är det fokus på bandet STARBREAKER istället, ett samarbete som startade redan 2005 tillsammans med Primal Fear-gitarristen Magnus Karlsson Det som började som ett sidoprojekt för Harnell, med debutalbumet från 2005, blev sedermera en huvudsyssla på album nummer två, ”Love’s dying wish”, som släpptes tre år senare.

Debuten var en härligt tung platta med snygga melodiösa låtar, och förutom Harnell och Karlsson fanns också trummisen John Macaluso och bassisten Fabrizio Grossi med i inledningen. Men Fabrizio byttes ut inför album nummer två, och bassisten heter fortfarande Jonni Lightfoot på album nummer tre, ”Dysphoria”, som precis släppts ut på marknaden, elva år efter senaste albumet.

Att höra Tony Harnells höga och ljusa stämma är alltid en fröjd för öronen. Vem har inte mästerverk som TNT’s ”Tell no tales” och ”Intuition” i sin samling att njuta till när andan faller på, plattor som bör finnas i varje sann rockares samling. Därför är det extra intressant med den här plattan, då det var evigheter sedan som vi hörde Tony sjunga rock. Ett tag turnérade han med Skid Row, men det har inte spelats in någon platta med det bandet och med senaste återinträdet med TNT så blev det heller inget inspelat. Om inte jag räknat helt fel så var det faktiskt med förra STARBREAKER plattan som Tony senast rockade till det med attityd! Då räknar jag inte med de loja plattorna i eget namn, med stil mer mot poprock och americana, som han släppt under tiden.

Jag var inte speciellt förtjust i ”Love’s dying wish”, som var flera snäpp tyngre och mörkare än STARBREAKERs debutalbum och nya plattan ”Dysphoria” inleder med ren ondska och rejäl fart i låten ”Pure evil”, en låt som mycket väl skulle kunna komma från ”Love’s dying wish”. Det här var inte riktigt vad jag hoppats på, men efter de inledande power metal tongångarna så blir ”Dysphoria” ett riktigt varierat album, med ytterligare nio mycket snygga låtar som varierar från ballad till melodiös metal.

En av de spår som vi hörde innan albumet släpptes, såsom ett smakprov via YouTube, är ”Wild butterflies”, som är en av plattans starkare spår. Även ”Last December” är ett snyggt melodiöst metalspår, där Tony Harnells röst får det att låta lite gammal hederlig TNT-klass, om det inte vore för Karlssons tyngre gitarrspel.
Melodiöst blir det också i ”My heart belongs to you” och låtarna ”Fire away” och ”Bright star blind me”, som vi hittar lite längre ner i låtlistan, är lysande exempel på Magnus Karlssons låtskrivartalang. Det handlar om melodiös hårdrock och passar Harnell’s röst perfekt.
Största utropstecknen på den här plattan är faktiskt de två lugnaste spåren, den supervackra balladen ”Beautiful one”, där Tony sjunger med en sådan känsla att man ryser i hela kroppen, och ”How many more goodbyes”, som inleder lugnt för att strax gå över i en tung refräng som åtminstone jag inte kan få ur skallen.

Nya STARBREAKER plattan är sannerligen efterlängtad, inte minst för att få höra Tony Harnell sjunga rock igen. Men samtidigt så är det här precis den platta som vi hoppades på, tung rock men utan alltför mycket powermetal, samt en röst som tillhör en av de bästa i världen. Bandet avslutar med en cover, ”Starbreaker” från Judas Priest’s låtskatt, men bandet eget material är betydligt mer intressant. En härlig återkomst för både bandet STARBREAKER och för Tony Harnell!!

TNT ”—”
Pretty Maids ”—”

1.       Pure evil