tisdag 21 augusti 2018

Recension: 3.2 "The rules have changed" (Frontiers)

För att kunna rida på vågen av framgångarna från 80-talsgiganterna Asia och GTR, där medlemmarna bestod av folk från Yes, Genesis och Emerson, Lake & Palmer, så startade även Keith Emerson sitt eget mer sångorienterade band, kallat 3. Ryktena gick också att det var för att han blev sur på Carl Palmer som ju gjorde stor framgång med just bandet Asia. Han fick i alla fall med sig Carl på trummor och på sång fanns multiinstrumentalisten Robert Berry, som då var en färsk talang som spelade med ett band som hette Hush. Robert har sedan dess frontat både Alliance, och som också producerat en hel del konceptalbum för skivbolaget Magna Carta. Det har också blivit en och annan soloplatta genom åren.

När 3 släppte sitt debutalbum ”…To the power of three” 1988, så hamnade låten “Talkin’ about” på Billboards niondeplats som högst. Men de stora framgångarna, som speciellt Asia skördade, uteblev, men skivbolaget Geffen Records ville ändå ha en uppföljare. Keith Emerson tvekade då han inte gillade storbolagets sätt att styra och ställa så bandet lades istället ned. Det fanns redan låtar inspelade för ett påtänkt andra album med gruppen med 3, men dessa låtar hamnade istället på Robert Berry’s andra soloplatta, ”Pilgrimage to a point” som släpptes 1993.

Om vi spolar framåt mot 2015, så har Robert Berry kontakt med Frontiers Records CEO Serafino Perugino, Robert som 2008 släppt albumet ”The dividing line” via Frontiers. Serafino vill att Robert skall börja arbeta på ett nytt 3 album, då han får veta att Robert och Keith faktiskt pratat om detta. Kontakt med Keith Emerson tas och dessa två herrar börjar byta musikaliska idéer. Tyvärr avlider Keith i mars 2016 och Robert Berry sitter med gamla kassettband och inspelade keyboardteman som Keith fört över via telefon (!) och Berry börjar så sakteliga tråckla samman de olika idéerna till klara melodier och låtar.

I dagarna släpps då resultatet under bandnamnet 3.2, men lura Er inte, det är BARA Robert Berry som spelar på plattan. Keith Emerson har bara varit med och skrivit musiken, men hann alltså inte lägga några keyboards själv för slutresultatet. Robert Berry är en musiker som är oerhört talangfull, men hans musik kan vara väldigt ojämn. Som tur är så är fallet inte så den här gången. Albumet ”The rules have changed” är nog en av årets största överraskningar. Jag har aldrig riktigt gillat 3’s första platta, men det som Keith och Robert skrivit ihop på uppföljaren är faktiskt stundtals riktigt magiskt!

Inledande ”One by one” är rent ut sagt ett mästerverk inom symfonisk och progressiv rock. Det är pompöst, vackert och storslaget, med starka influenser från Emerson. Lake & Palmer’s värld. Robert spelar alla instrument och det är grymt snyggt gjort. Både versens och refrängens tema är utsökt utsirade melodier och det härligt 70-tals influerade keyboardsolot är bara så mycket Keith Emerson, trots att det inte är han som spelar.

Spår nummer två har tidigare släppt som ”teaser” från albumet (det som förr kallades singel J).
Kanske har du hört den supermelodiösa ”Powerful man”, som är en grymt stark låt som skulle kunna vara hämtad som ledmotiv från en stor Hollywoodfilm från 80-talet! Inte så mycket EL&P, men mer åt John Parr’s ”St. Elmo’s Fire” eller något från Harold Faltermeyer, som var en flitigt låtskrivare till storfilmerna under detta sekel. Dock är keyboardljuden väldigt typiska Keith Emerson!
Titelspåret är en drömmande vacker låt med massor av keyboards, där tempot är lite lägre, och även på ”Our bond” är tempot lägre, och här sjunger Robert delvis på italienska.  Mot slutet av låten drar det loss i osvikligt EL&P territorium.

Plattan åtta spår är starkt melodiösa men Robert väver alltid in komplexa progressiva inslag, där keyboard är huvudinstrumentet och ”What you’re dreaming of” är inget undantag och efter den kommer ytterligare en av mina starka favoriter på den här plattan, låten ”Somebody’s watchin’”, där keyboardsounden är precis så som det brukade låta när Keith Emerson var närvarande.
Som sagt tidigare, en härlig överraskning!

Asia ”—”
GTR ”—”