tisdag 13 mars 2018

Recension: Johan Kihlberg's Impera "Age of discovery" (AOR Heaven)

Trummisen JOHAN KIHLBERG’s band IMPERA släppte tre album på engelska Escape Music mellan 2012 och 2015. Bandet bestod av Johan på trummor, Tommy Denander på gitarr, Mats Vassfjord (220 Volt) på bas och Matti Alfonzetti på sång. Det var tre ganska snabbt inspelade plattor som hade en hel del brister, skulle jag vilja säga. Framför allt saknades ett bra låtmaterial rakt genom varje platta. Starka namnkunniga musiker som alltid brukar göra intressanta saker, men bandet IMPERA kändes aldrig riktigt intressant.

Nu har JOHAN KIHLBERG bestämt sig för att göra ett soloalbum, som går under namnet JOHAN KIHLBERG’s IMPERA, för att markera att det här inte är samma band som tidigare. Kvar är bassisten, Mats Vassfjord och dessutom så finns producenten och gitarristen Lars Chriss (Lion’s Share) med och fått en större roll än tidigare. På IMPERA’s album stod han med som medproducent, men numera är han även gitarrist och låtskrivare, då JOHAN och Lars skrivit ungefär hälften av låtarna tillsammans. Resten av musikerna är gästande och vi hör en härlig samling duktiga sångare, bland annat Göran Edman (Yngwie Malmsteen, John Norum), Nigel Bailey (Bailey), Mick Devine (Seven) och faktiskt Michael Sadler (Saga) som är en av JOHAN’s egna favoritsångare.

Nya plattan är betydligt mer varierad än tidigare plattor och influenserna sträcker sig från Kiss, Queen och ABBA, till Simple Minds, Manfred Mann’s Earth Band och filmmusik.
Efter ett kortare intro sjunger Nils Patrik Johansson, sångare i Lion’s Share och Astral Doors, med sin raspiga stämma i låten ”That’s the way that life goes” och refrängen är lätt beroendeframkallande och en bra inledning som fortsätter med den filmmusik inspirerade låten ”Fear”, som har ett längre parti i mitten där ytterligare en Lion’s Share medlem, Kay Backlund” får stort utrymme bakom sina synthar. En maffig låt där gitarren har en sekundär roll. På sång hittar vi här Mick Devine från Seven på verserna och Nils Patrik Johansson i refrängerna. Stort och snyggt!

På låten ”Falling” sjunger Michael J. Scott, som är en svensk sångare från Gällivare som jag inte tror att jag kommit i kontakt med tidigare, men han har en röst som är riktigt härlig. En bra låt med en stark refräng även här.
På ”The end of the road” sjunger engelske Nigel Bailey från bandet Bailey och det låter en hel del engelsk AOR med en liten touch av fransk-amerikanske gitarristen Frederic Slamas band AOR.
Det låter Simple Minds om nästa låt, ”Just a conversation”, åtminstone i låtens början. JOHAN KIHLBERG använder sig en hel del av keyboards i alla låtar, men naturligtvis finns det gitarrer också, men inte lika framträdande som när Tommy Denander var med i IMPERA. Här sjunger Göran Edman, en av Sveriges absolut bästa sångare. Det här är en av mina favoriter från plattan, och jag gillar skarp det mäktiga keyboardsolot.

Att JOHAN lyckats få med Saga-sångaren Michael Sadler är ju riktigt kul och jag kan förstå varför han ville ha med honom. Låten ”Why does she care” andas lite klassisk Saga, dock utan alltför invecklade intriger i arrangemanget. Det här är inte någon av plattans bättre spår, men det är alltid kul att höra Michaels stämma.
På ”I am I” är Mick Devine tillbaka i ett spår som jag också håller som ett av plattans bättre. Första temat i låten påminner lite om 10cc’s låt ”I wanna rule the world”, men det handlar om en rakare låt i sann AOR anda med starka melodier.
I avslutande ”It’s a revolution” inleds låten i The Who’s anda för att snart övergå till en snygg melodiös rocklåt. Snygg sång från Nigel Bailey.

”Age of discovery”, som albumet heter, är faktiskt en riktig överraskning. Snygg och varierad platta med starka låtar och klart rekommenderbar!

Talisman ”—”