torsdag 22 mars 2018

Recension: Coreleoni "The greatest hits part 1"

CORELEONI inleder med soundtracket från filmen Gudfadern. En kort och skrapig vinylversion som i slutet hackar till för att övergå i en barnröst som sjunger ”Firedance”, en låt som schweiziska gruppen Gotthard skrev och framförde på sitt debutalbum från 1992. Inledningen åsyftar naturligtvis på den här gruppens namn CORELEONI och Gudfaderns namn Don Vito Corleone. Namnet CORELEONI är dessutom en namnlek med gitarristen Leo Leonis efternamn och det engelska order Core, som betyder kärna. Leo var en av grundarna till bandet Gotthard och numera är bandet välkänt över hela världen för sin raka och tajta hårdrock.

Men det fanns en tid då bandet kanske inte var lika känt på våra breddgrader, men i och med plattan ”Lipservice” från 2005, så slog man igenom stort. Gotthard hade då redan hunnit göra 7 album som hittat hem hos fans till bland andra Fair Warning, Bonfire, Whitesnake och Pretty Maids. I Sverige gjorde Gotthard succé på Sweden Rock Festival 2006, med sin grymma scenshow och sångaren Steve Lee’s starka sångröst. Så kom tragedin, Steve Lee omkom i en olycka 2010, men bandet har levt vidare och fortsatt i samma positiva anda som tidigare.

Varför presenterar jag då Gotthards rockhistoria så här till ett band som heter CORELEONI? Jo, eftersom gitarristen heter Leo Leoni och även trummisen Hena Habegger återfinns i nämnda band, så är det en väsentlig introduktion. Dessutom så är ALLA låtar (utom en) på plattan covers, covers på tidiga Gotthard låtar. Okej, nu tappade jag säkert flera läsare, då coverplattor ofta inte är speciellt intressanta. De kan till och med vara direkt anskrämliga. Men ge gärna den här plattan en chans, speciellt om du inte är så bevandrad med Gotthards fem tidigaste album.

Anledningen till att den här plattan spelades in, är att det är 25 år sedan som Gotthards debutplatta släpptes och att Leo ville göra en högst personlig tribut till detta event. Därför är låtar som ”In the name”, ”Downtown”, ”Firedance”, ”Higher” och ”Here comes the heat” inspelade på nytt med dagens teknik och med ny sångare. Framför micken står nämligen Ronnie Romero, som vi känner igen från bland annat senaste versionen av Richie Blackmores Rainbow och Lords Of Black. Ronnie har en ganska lik röst mot Steve Lee, så de här versionerna av Gotthards äldre låtar är ändå ganska lika originalen. Så för Er gamla Gotthardfans så är kanske det här albumet, med det lite märkliga namnet ”The greatest hits part 1”, lite onödig, om man inte vill höra Romeros röst. För Er andra som upptäckt Gotthard på senare år, så är det är däremot en klar guldgruva, med ett knippe grymt starka låtar. Köp den här och upptäck sedan de fem första, grymma albumen från originalet!

Det finns ett nyskrivet spår på plattan, låten ”Walk on water”. Det här en låt som är skriven i samma ”anda” som övriga låtar på plattan, med en grymt stark refräng. Jag tycker personligen att Gotthards nuvarande sångare, Nic Mader, är något trist och jag ser gärna Ronnie som ett mycket intressant alternativ till posten som sångare i det bandet. Övriga musiker på plattan är gitarristen Igor Gianola (U.D.O.) och bassisten Mila Merker. En stark platta med starka låtar som kan vara en bra inkörsport till de tidigare plattorna från Gotthard!

Gotthard ”—”
Fair Warning ”—”

1.       Love theme from ”The Godfather”