måndag 29 maj 2017

Recension: Harem Scarem "United" (Frontiers)

2014 kom kanadensiska bandet HAREM SCAREMs senaste studioplatta, kallad ”Thirteen”, och det var första riktiga studiosläppet med nya låtar som bandet gjort sedan ett kortare uppehåll. Jag var faktiskt inte speciellt förtjust i det albumet och är heller inte den platta som jag väljer idag när jag vill lyssna på HAREM SCAREM. En liten besvikelse som bandet har att leva upp till, nu när nya albumet ”United” släpps, tre år efter ”Thirteen”. Konstigt nog känns det inte som tre år, och kanske beror det på att liveplattan ”Live at the Phoenix” släpptes sent 2015. Det är en konsertfilm som jag tittat på många gånger för HAREM SCAREM är ett mycket kompetent liveband, trots att sångare Harry Hess inte har det mest effektiva rörelseschemat! Och så har bandet gjort massor av fantastisk musik på sina tolv tidigare studioplattor!

”United” är mycket efterlängtat och själv så var det albumet den första av de nya släppen i maj som jag började lyssna på. HAREM SCAREM har genom åren varit ett av de mest spelade i min lilla lägenhet och det är ett band som för det mest levererar grymt starka låtar och korta, men genomarbetade plattor. ”United” består av elva nyskriva spår och klockar in på runt 45 minuter och det är ovanligt långt för att vara en HAREM SCAREM platta!

Kort men naggande god skulle man kunna säga om ”United”, som inleder med ett spår just heter ”United” och HAREM SCAREMs speciella sound går inte att ta miste på. Dels så hör vi Pete Lesperance patenterade gitarrsound och så Harry Hess karaktäristiska röst och tillsammans med Creighton Doane på trummor och nyaste medlemmen Stan Miczek på bas så får man direkt vad man förväntar sig. Och titelspåret är en riktig pärla med en tajt vers och en stensäker refräng som jag älskar redan efter första gången jag hör den.

Gitarrplockandet känns än mer igen i låten ”Here today gone tomorrow” och även det här spåret har en fantastisk refräng som det inte råder något tvivel om att jag kommer att gå och nynna på en hel del i sommar.
Den struttiga ”Gravity” frälser också på samma sätt som de två tidigare spåren, nämligen med en refräng som sitter som berg efter första gången och även ”Sinking ship” fungerar alldeles utmärkt, men det är ett spår som jag hört under en längre tid. Det var nämligen första låten som jag hörde och den klickade inte riktigt de första gångerna, men vilken refräng det är även här!

”One of life’s mysteries” är plattans ballad och det brukar HAREM SCAREM vara bra på och den här låten är inget undantag. Refrängen, vänner, refrängen!
”No regrets” är en snabb låt med Lesperance speciella sätt att bygga riff, snygg refräng och ett oerhört tajt komp och ”Bite the bullet” är superläcker med en grym refräng och ett typiskt HAREM SCAREM sound.

Ja, ”United” är plattan som HAREM SCAREM tar revansch med, åtminstone i min bok. ”Thirteen” var lite halvsval, ojämn och inte riktigt vad jag hade väntat på efter flera år av tystnad. Nya plattan reparerar allt, men elva spår som är det bästa och starkaste som bandet har levererat på länge. En favorit inför sommarsemestern!

Def Leppard ”—”
Night Ranger ”—”

1.       United