torsdag 25 maj 2017

Recension: Gungfly "On her journey to the sun (Inside Out)

Den 11:e juli förra året så kom det en press release från svenska bandet Beardfish att de hade gått skilda vägar och att resan därmed var slut. Men bandets huvudman, Rikard Sjöblom, sångare, keyboardist, gitarrist och låtskrivare, är en man som inte kan sitta still. Och kanske är det just därför som Beardfish inte längre existerar. Under förra året så blev han medlem i engelska bandet Big Big Train, han släppte soloplattan ”The unbendable sleep” och nu är det dags för Rikards andra band, sedan 2009, GUNGFLY att släppa sitt tredje studioalbum. Jag tror att vem som helst hade fått det svårt att få ihop allt det så att alla inblandade blev nöjda…

GUNGFLY var ett slags soloprojekt från början som numera har vuxit fram som ett helt band, med bröderna Petter och Rasmus Diamant på trummor och bas samt Sverker Magnusson på keyboards och David Zackrisson från Beardfish på gitarr. Dessutom har man alldeles nyligen hittar ytterligare en keyboardist i form av Martin Borgh, vilket gör att man live ibland är hela tre stycken som trakterar vita och svarta tangenter. Men Rikards speciella form av 70-tals retro sound finns fortfarande där och likheterna mellan Beardfish och GUNGFLY är väldigt många. Faktiskt så många att nya plattan ”On her journey to the sun” likväl hade kunnat släppts under Beardfish’s namn omdet inte vore för att medlemmarna inte är desamma.

Nya albumet är en resa in i Rikards sätt att se på världen och musiken är nästan alltid i dur, med starka progressiva och psykedeliska förtecken, nästan lite flower power i atmosfären. Även omslaget är målat i starka och varma färger, långt ifrån de mörka färger som är absolut vanligast när man tittar på dagens skivomslag.

Att jämföra tidigare plattor från GUNGFLY är inte speciellt givande, för egentligen är nya plattan en del i ett nytt kapitel och denna början är inte alls dumt. Jag har ibland haft lite svårt för Beardfish, men tidigare plattor med GUNGFLY har varit riktigt bra. Nu låter GUNGFLY lite mer som Beardfish gjorde och därför så är jag faktiskt lite besviken. Jag hade hoppats att GUNGFLY’s lite mer experimentella sida hade fått leva kvar, men så är det inte. ”On her journey to the sun” är en lång platta som tar ett tag att ta sig igenom men intrycket är att jag vill haft något mer.  För alla Beardfish fans så är det bara att gratulera för ni kommer absolut inte att bli besvikna. Jag är inte direkt besviken, men ändå inte riktigt nöjd. Och för Er som missat GUNGFLY tidigare så kommer det som bonus en ”best-of” platta från bandets två tidigare plattor.

Bästa spåret är det instrumentala spåret ”Polymixia” som kombinerar Zappa med Made In Sweden på ett genialt sätt då den nästan tolv minuter långa låten består av flera härliga teman, varav avslutande delen är speciellt bra.
Dessutom så gillar jag den tyngre låten ”My hero” som har ett snyggt tema med variationer som följer låten igenom.
Även den långa avslutande ”The river of sadness” är snygg där Rikard också spelar dragspel, det första instrument som han lärde sig. Här finns en hel del härliga teman och de är smakfullt sammansvetsade i ett bra arrangemang.

Som sagt, ett album som inte helt igenom är till belåtenhet för min del, men som förvaltar den speciella stil som Rikard Sjöblom lärt oss att gilla i Beardfish…

1.       Of the orb
2.       On her journey to the sun