måndag 23 januari 2017

Recension: Sweet Mary Jane "Winter in paradise" (AOR Heaven)

SWEET MARY JANE är en ny bekantskap från Sundsvall. Bandet är ännu ett i raden av svenska band som den tyska labeln AOR Heaven satsat på de senaste åren. Debutalbumet heter ”Winter in paradise” och kommer att släppas inom kort och Ni kanske kan gissa Er till att musiken handlar om melodiös rock med vissa anspelningar till AOR, speciellt i de inledande låtarna.
Bandet består av, för mig tidigare okända, yngre musiker, där namnet Berggren dyker upp som enda koppling till något som jag tidigare haft kontakt med. Det är sångaren i bandet som heter Tomas Berggren, som lär ha spelat i ett band tidigare som hette Razamanaz, men som också är bror till Stefan Berggren, gitarristen som bland annat gjort en platta tillsammans med Lee Kerslake från Uriah Heep i konstellationen Berggren Kerslake Band.

Övriga medlemmar i bandet kommer från band som Airborn, Roulette, L.A.C.K. och Anacondah och jag har tidigare inte kommit i kontakt med någon av dessa, vad jag kan minnas i alla fall. Däremot så finns det ett betydligt kändare namn bakom produktionen, nämligen Lars Chriss, som bland annat är känd från gruppen Lion’s Share, men som på senare år producerat plattor med bland andra Impera, Seven och Steve Overland. Soundet på plattan är helt okej, men jag saknar lite nerv och intensitet i bandets spel.

Som sagt, inledande spåren är riktigt bra, där ”Fire in your eyes” sätter ribban, ett snyggt nummer med en helt okej refräng och ett klassiskt 80-tals sound. Lite längre ner så kan Ni se bandet video till låten, men jag kanske ska varna lite för att det inte är något av det bättre som jag sett i mitt liv, och då är jag riktigt diplomatisk. Låten är betydligt bättre än videon om man uttrycker sig så…
Även ”No retreat, no surrender” fungerar i min värld, med ett snyggt 80-talssound med tydlig svensk prägel och en ganska trevlig refräng.
Bästa låten kommer sedan i ”Winter in paradise”, som då också är titelspåret på albumet. Här inleder man med feta keyboards och en vass gitarr och soundet är klassiskt AOR, snyggt och effektivt.

Sedan tar plattan en lite annan väg mot poprock, som i den struttiga ”Madeleine” och soulig bluesrock, som bjuds i det urtråkiga spåret ”Miracle”.
Åter mot AOR och lite tidig Europe feeling blir det när ”Carry on” tar vid, men låten saknar en bra refräng och puttrar på utan att jag blir direkt berörd. Även ”Surrender” drar åt AOR hållet med hackande synthtema i inledningen, men även här så saknar jag bra melodier och en refräng som håller.

Kanske att AOR Heaven har finkammat vårt avlånga land efter nya talanger tillräckligt nu och att det inte finns mer att tillföra just för tillfället, för SWEET MARY JANE är ett band som jag har svårt att tänka mig kommer att bli långvarigt. Några riktig bra låtar i inledningen av plattan, men sedan sjunker kvaliteten markant.

Grand Slam ”—”

1.       Fire in your eyes
2.       No retreat, no surrender