torsdag 11 juli 2019

Recension: Nad Sylvan "The regal bastard" (Inside Out)

Det startade i 2015 med albumet ”Courting the widow” och fortsatte 2017 med albumet ”The bride said no”. Jag pratar om NAD SYLVAN’s historia om en vampyrs bravader, som nu avslutas med plattan ”The regal bastard”, en trilogi som för evigt kommer att sätta denna svenskamerikan på den progressiva musikkartan. Man kunde höra talas om NAD första gången när det lilla skivbolaget, Progress Records, 2008 släppte ett album med en duo som kallade sig Unifaun. NAD hade i och för sig tidigare gjort musik, men inte med ett skivbolag bakom sig. Unifaun lät mycket Genesis och ryktet spreds om denne musiker och sångare med den speciella rösten. Roine Stolt ville ha med honom i det kortlivade bandet Agent OF Mercy, som släppte 3 album, och Steve Hackett handplockade NAD när han för några år sedan återupptäckte Genesis katolog på skiva och flera turnéer.

Inside Out skrev kontrakt med NAD för vampyr-trilogin och SYLVAN har fått mycket god hjälp från bland annat Steve Hackett, Jonas Reingold, Tony Levin Guthrie Govan och Nick D’Virgilio under vägens gång. Sista plattan heter ”The regal bastard” och vi är framme vid historiens slut, men förhoppningsvis inte slutet för NAD SYLVAN. Debutplattan var lovande, men det var med förra albumet, ”The bride said no”, som allt föll rätt på plats med en samling grymt starka låtar, en röst som är unik och en tajt ensemble av rutinerade musiker. SYLVAN’s soulindränkta progressiva rock lutar ofta mot popens värld och han radade starka och catchy refränger bland de intrikata arrangemangen med en lätthet som var imponerande.

Detta fortsätter även på nya plattan, som inleder med den starka ”I am the sea”, en låt som är ett samarbete med producenten Anders Wollbeck (Army Of Lovers, Vacuum, Tarja, Tina Arena m.fl.). En stark inledning som övergår i den udda ”Ohau” som låter som en gammal vikingasång i modern skrud, där refrängen är ett riktigt plåster. Tyvärr är inte ”Whoa (Always been without you)” lika kul, en låt som känns väldigt lång och sträcker ut sig i drygt sju minuter. Det här är en låt som inte fastnar alls för mig och det är lite synd, då resten av plattan är så fantastiskt bra. Singelspåret ”Meet your maker” är en av dessa fantastiska alster, som också följer härnäst, en cool låt med en underliggande svart humor som jag gillar, snyggt arrangerad och titta gärna på den snyggt animerade videon så blir upplevelsen än bättre. NAD får här också kvinnlig assistans bakom mikrofonen av Tania Doko.

Min favorit på plattan är det långa titelspåret, 12 minuter och 21 sekunder av ren magi, ett spår som ofta trillar runt i min spelare och som kommer att komma högt bland årets bästa låtar 2019. Fantastiskt snyggt arrangerad, och refrängen är oerhört vacker. Samarbetet mellan Jonas Reingolds bass och Nick D’Virgilios trumspel är magiskt i den längre instrumentala delen och SYLVANs arrangemang av klaviatur är inget annat än världsklass, likaså stråkarrangemangen, signerade Maria Grönlund.

Efter den vackra balladen ”Leave me on these waters”, avslutas trilogin med ”Honey I’m home”, en kortare variant av ”Whoa”, som faktiskt passar bättre i detta arrangemang. Som bonusspår på CD-versionen (tack för det!) så hittar vi ytterligare två små läckerheter, ”Diva time”, som är ytterligare ett snyggt samarbete med Anders Wollbeck och ”The lake isle of Innisfree” som är en vacker lugn sak med melodiösa harmonier i vers och refräng.

”The regal bastard” är en platta som alla som redan blev frälsta av ”The bride said no” kommer att älska. Trots ett lite mindre kul spår så är nya albumet något som man måste ha i sin skivhylla. Och hör Du NAD SYLVAN för första gången och fastnar, så glöm inte att lyssna in Dig på de övriga två albumen i trilogin. Fantastiskt välgjord och trevlig progressiv rock!

Genesis ”—”
Steve Hackett ”—”

1.       I am the sea