måndag 11 mars 2019

Recension: Last In Line "II" (Frontiers)

Det som startade som ett jam projekt slutade med ett helt album på italienska Frontiers Records och en enig skara människor världen var eniga i sina hyllningar till bandet som en gång stod bakom några av metalvärldens största klassiker. Plattorna heter ”Holy diver”, ”Sacret heart” och ”Last in line”, tre album som för evigt satt spår i musikhistorien. Jag talar naturligtvis om Ronnie James Dio och hans band Dio, som bestod av trummisen Vinnie Appice, gitarristen Vivian Campbell, och bassisten Jimmy Bain bakom sångaren själv.

2011, ett år efter Dio’s tragiska bortgång, samlades Appice, Campbell och Bain i en replokal för att återuppleva gamla minnen, vilket sedan ledde till ytterligare ett rep och de rutinerade musikerna tyckte det var så roligt att man började spåna på att göra något tillsammans. Valet av sångare föll på den unga och färska sångaren Andrew Freeman som man råkat höra riva av en gammal Dio låt på ett sådant sätt att alla var eniga om att han var rätt man för jobbet.

Inledningsvis blev det ett fåtal lokala gig i Los Angeles, som sedan utökades till även Japan och England, som ett sorts tributeband till just Dio, men snart hade man också skrivit lite nytt material och i februari 2016 släpptes ”Heavy crown”, debutalbumet med gruppen LAST IN LINE (namnet naturligtvis taget från Dios album). Det blev en platta mycket i Dios anda, med riktigt snyggt låtmaterial, en metalplatta som många hade högt upp på sina ”best of”-listor det året.

Nu har LAST IN LINE släppt album nummer två och eftersom Jimmy Bain gick bort strax efter det att debutalbumet släppts så var man tvungen att snabbt hitta en ersätta för kommande turné. Valet föll på ex-Ozzy Osbourne bassisten Phil Soussan, och han har stannat kvar i bandet sedan dess. Nytt blod har också gett ett lite annorlunda sound på nya albumet, kort och gott kallat ”II”, och det har resulterat i ett mer varierat album.

Det låter mindre Dio och mer åt Lynch Mob i inledande ”Blackout the sun”, en lysande inledning där Andrew sjunger med stor pondus och trion musiker är grymt tajta. ”Landslide” är också grymt bra och ett spår som är ganska typiskt för inriktningen som det här bandet tagit. Varje låt har mycket mer detaljerade och intrikata arrangemang, där Vinnys trumspel sticker ut som ett starkt exempel, då det är få stunder han spelar ett rakt rocktempo. Kanske kan det skrämma bort en del som älskade den rakare metalen som debuten bjöd på, men jag tycker det här är en mycket intressant utveckling.

”Gods and tyrants” driver på med samma, nästa progressiva, anda och det är fantastiskt att höra en platta där allt låter så genomtänkt och självklart. Jag gillade debuten men det här var en positiv överraskning och det finns ytterligare en del riktigt bra spår här, såsom ”Give up the ghost” som låter lite Audioslave faktiskt, eller den annorlunda ”The unknown” som har en lugnare vers innan en explosiv och melodiös refräng brakar lös. En klart progressiv favorit på denna starka platta!

”Sword from the stone” är plattans längsta spår, men faktiskt inte längre än strax över sex minuter, vilket kan tyckas ovanligt, men det här är en låt med en stark refräng och ett härligt groove, trots ett ”hackigt” gitarr tema. Jag gillar också det tunga gitarr temat i ”Love and war” och Vivan är en fantastisk gitarrist, det visste jag sedan tidigare, men här är han i sitt esse.
LAST IN LINE har gått vidare soundmässigt och visar att det här bandet nu står på egna ben. En riktigt, riktigt bra platta!

Lynch Mob ”—”
Winger ”—”