tisdag 12 mars 2019

Recension: Darkwater "Human" (Ulterium Records)

Progressiv metal är en genre som många förknippar med megabandet Dream Theater, och det finns en hel uppsjö av band som gör sitt yttersta att härma de amerikanska stilbildarna inom genren. De flesta av dessa band lyckas tyvärr ganska dåligt i försöken att vara nästa stora band och det är mer och mer sällan som jag själv hittar några guldkorn till band i den mängd som faktiskt finns. Men här i Sverige så finns det några mycket inspirerande och intressanta band som lyckats hitta en lite egen stil, starkt profilerad av svenska musikers förmåga som är så grymt duktiga på det melodiösa, oavsett musikstil.

Evergrey är vårt lands Dream Theater, som inspirerat många inom den tyngre metalen och som tidigt i sin karriär involverade progressiva element i sin musik. Numera är Evergrey stora över hela världen och har bildat skola för en lite mer melodiös progressiv metal, vilket resulterar i flertalet mycket intressanta svenska, och även norska, band, såsom Cloudscape, Andromeda, Mind’s Eye, Circus Maximus och Seventh Wonder. Och så har vi också, från Borås, gruppen DARKWATER, som hittills gett ut två mycket högklassiga album, ”Calling the earth to witness” från 2007 och ”Where stories end” som släpptes 2010. Bandet är nu aktuella med ett tredje album, ”Human”, som vi alltså fått vänta hela nio år på!

Om väntan varit lång så är bandet mer än förlåtna, då resultatet är något alldeles extra. Nya plattan är precis så bra som jag hade hoppats att Seventh Wonder’s ”Tiara” skulle vara när det albumet släpptes förra året, ett album som var en mindre besvikelse. Jämförelsen gör jag därför att DARKWATER har mycket likheter i stil och sångaren Henrik Båth är en alldeles lysande sångare som har en röst som påminner en hel del om Tommy Karevik. Vi får ett album som är späckat med nyskriven melodiös progressiv metal och speltiden på albumet är hela sjuttiosex minuter, men här finns ingen utfyllnad över huvud taget!

Inledande ”A new beginning” är så smakfullt grandios i arrangemangen, från keyboards, gitarr, samspelet mellan bas och trummor och så Henrik Båths röst ovanpå det. Det är grymt tajt och en imponerande stark inledning.
Men det blir bättre. Den suggestiva ”In front of you” har en något orientalisk touch och ett gitarr riff som hypnotiskt driver låten hela vägen in i mål efter nästan åtta minuter. Det här är en riktigt magisk stund och en stor favoritlåt just nu!
En kortare lugnare låt, kallad ”Alive (Part I)” går strax ihop med ”Alive (Part II)” och vi möts av en dramatisk vägg av ljud, stora synthkörer och taggiga gitarrer. Ännu ett stort epos på albumet.

Mest imponerande bland låtarna är den tolv minuter långa ”Reflection of a mind” och de är i de längsta spåren som DARKWATER briljerar. Man har flertalet mycket snygga idéer och man arrangerar ihop dessa på ett oerhört lysande sätt, allt låter så självklart. Det här är en platta som jag bara blir så glad över att lyssna på, även om flera av spåren är ganska mörka och tunga. Ett av dessa mörkare spår är ”The journey” som, trots sin tyngd, har en riktigt snygg refräng. Avslutningsvis vill jag även rekommendera Er att låna tio minuter av Era liv till att njuta av ”Turning pages” som går från tyngd och råhet till vackert och skört om vartannat, en inre resa för en trött själ och kanske en inspiration att vända blad och ta nya tag. Grymt snyggt är det i alla fall. Nio års väntan ger oss en överraskande och fantastisk musikupplevelse och DARKWATERs stora genombrott…hoppas jag!

1.       A new beginning
2.       In front of you
3.       Alive (Part I)