torsdag 15 februari 2018

Recension: Lione-Conti "Lione-Conti" (Frontiers)

Ett av italienska skivbolaget Frontiers Records största egna skapelser är samarbetet mellan de två megatunga sångarna Jorn Lande och Russel Allen, som till dags dato släppt fyra framgångsrika plattor. Frontiers och dess grundare, Serfino Perugino, har försökt upprepa dessa framgångar med duon Michael Kiske och Amanda Somerville, men det blev aldrig lika stort. Nu har man tänkt till igen och satt ihop två av power metallens stora profiler, Alessandro CONTI och Fabio LIONE, som båda härstammar från italienska bandet Rhapsodys brokiga familjeträd.

CONTI sjunger också i ett annat italienskt band, nämligen Trick Or Treat, som under 2016 släppte platta på just Frontiers Records, men han handplockades av Luca Turilli när Turilli och Alex Staropoli, som startade Rhapsody, gick skilda vägar och skapade var sitt Rhapsody, i CONTI’s fall Luca Turilli’s Rhapsody.
Fabio LIONE var med i originaluppsättningen av Rhapsody ända fram till spliten då han valde att följa med Staropoli till hans version av bandet som fick heta Rhapsody Of Fire. Ett lite märkligt historiskt förlopp som här får en förening i form av att de båda sångarna gör en platta ihop och duon kallar sig kort och gott LIONE – CONTI.

Precis som när det gäller Allen Landes plattor så är det en tredje part som står bakom låtskrivandet och producerandet. I det här faller så handlar det om DGM’s gitarrist och låtskrivare de senaste åren, Simone Mularoni. Han har skrivit tio låtar för de två rösterna och som i mångt och mycket påminner om Allen Lande, men som är bra mycket tyngre och snabbare. Tänk en välkryddad soppa på Rhapsody, DGM och Allen/Lande så kommer man ganska nära LIONE-CONTI’s sound.

Jag brukar först lyssna på musiken när jag gör mina recensioner för att strax innan jag börjar skriva läsa medföljande faktablad. Den här gången så reagerade jag faktiskt inte på namnen LIONE-CONTI och således så märkte jag inte att det är två sångare som sjunger på plattan innan jag läst vilka som dolde sig bakom namnen. De har nämligen ganska lika röster och det är kanske en lite nackdel, då det inte går att urskilja vem som sjunger vad. Men båda grabbarna har grymma röster och det är inte tu tal om att det här är en het platta för alla metalvänner.

Bästa spåret är ”Outcome” som har ett grymt tungt gitarr riff i låtens inledning och det här är härligt tungt och melodiöst med stark sång och fantastisk vers och refräng.
Även ”You’re falling” är en stark låt med vasst gitarr riff och melodiös refräng. På trummor hittar vi Marco Lanciotti (Elvenking, Hell In The Club) som visar att han är en kompetent slagverkare av klass, men om jag skall gnälla lite grand så är trumljudet lite trist. Men tillsammans med Simone och keyboardisten Filippo Martignano (Synful Ira) så blir det här riktigt tungt, tajt och härligt.

”Somebody else” bryter av de tre snabba låtarna i starten med en magnifik och vacker inledning för att efter någon minut brisera i en superbt snygg refräng. En kraftfull powerballad om man säger så!
Åter till snabba dubbeltrampande baskaggar och taggiga gitarrer blir det i ”Misbeliever” som påminner om en Circus Maximus låt i refrängen, men som likväl är strålande snygg och Mularonis gitarrsolo är i världsklass.
”Glories” är låten som står närmast Rhapsodys gamla sound, med ettrigt dubbeltramp på bastrummorna och snabba gitarrer från Mularoni, samt ett snabbt solo på keyboards från Flippo mot slutet. En bra refräng till en tajt och majestätisk låt.

Med en maffig dramatik a la Kamelot inleder man låten ”Truth” som är en av mina favoriter på plattan, tack vare just dramatiken och ännu en stark refräng där de båda sångarna sjunger grymma stämmor.
Och det är just refrängerna som är den här plattans största tillgång. Annars hade en låt som ”Gravity” knappast tilltalat mig. Men samtidigt är Mularoni en mästare på att arrangera med intressanta och intrigerande inslag. En platta som är en stor överraskning för egen del, då jag aldrig varit någon Rhapsody fantast och inte heller var speciellt förtjust i Trick Or Treat plattan. Men stor eloge till Simone Mularoni för bra låtar och en härlig produktion!

DGM ”—”
Allen-Lande ”—”

1.       Ascension