måndag 4 december 2017

Recension: Wildness "Wildness (AOR Heaven)

I fotspåren efter band som H.E.A.T., Dynazty, Art Nation och Eclipse, så presenteras här ytterligare ett svenskt rockband, med starka rötter i 80-talets melodiösa AOR rörelse. WILDNESS består av fyra unga och grymt duktiga musiker som verkar ha en förkärlek för melodiösa och snygga refränger som är kryddade med vassa gitarrer och mattor av keyboards. Jag hör massor av influenser från musik som var stor för flera decennier sedan, men jag hör framför allt att WILDNESS lyssnat en hel del på sina svenska nutida framgångsrika bröder, såsom de tidigare uppräknade banden. Det vill säga dagens nya svenska våg av melodiös rock.

WILDNESS kommer från Stockholm, och det hela började 2013 med att trummisen Erik Modin och gitarristerna Pontus Sköld och Adam Holmström skrev låtar tillsammans, med idén om att musiken skulle bestå av stora keyboards, tunga gitarrer och stora trummor, kombinerat med låtar med starka och skrålvänliga refränger. Nu har faktiskt inte bandet någon keyboardspelare, utan det är troligen producenten och musikern Erik Wigelius (Wigelius, Care Of Night) som står för den delen, och för Er som är bekanta med dessa två projekt sedan tidigare vet att keyboarden ligger långt fram i ljudbilden. När det gäller WILDNESS har alla instrument lika stor del i soundet, men utan keyboards så hade WILDNESS låtit annorlunda.

Under våren 2014 hittade man sångaren Gabriel Lindmark och nu var bandet ett faktum, man släppte singeln ”Collide” på eget bevåg 2015, och låten blev genast efterfrågad på flera digitala medier och på radiostationer speciellaserade på AOR och Melodic Rock. En andra singel, ”Turning the pages”, släpptes strax efter nyår 2016 och då sökte George Siegl, från det tyska skivbolaget AOR Heaven, upp grabbarna och ville skriva kontrakt, vilket gjorde strax efter. Nu är debutalbumet precis släppt och en av årets bästa plattor i genren är ett faktum.

För WILDNESS har stor kapacitet och har, troligen mycket tack vare Erik Wigelius, hittat ett vinnande uttryckssätt, där alla delar är perfekta. Jag kan inte låta bli att jämföra den utmärkte sångaren, Gabriel Lindmark, med både Erik Mårtensson (Eclipse) och Erik Grönwall (H.E.A.T.). Och i de lugnare partierna så låter han faktiskt lite som Grand Illusions fantastiske frontman, Peter Sundell. Låtmaterialet är också en del av WILDNESS styrka och jag kan tänka mig att många fans av musikstilen världen över kommer hålla det här albumet som en av årets allra bästa.

Plattan inleds med låten ”War inside my head” och det här är en av plattans starkaste spår med skitsnyggt gitarr riff, lyckliga keyboards och en perfekt refräng som jag omedelbart skrålar med i.
”Stranger” är också ett spår som jag blir så euforisk av där jag snabbt känner, ”det här är bra!”. Gabriel låter som Peter Sundell i verserna och trycker sedan på rejält i den snygga refrängen.
Därefter radar man upp mina två favoritlåtar från det här albumet, ”Shadowland”, där alla delar i den melodiösa sången är perfekt och ”Alibi” som jag går omkring och sjunger på i tid och otid. En grym låt!

Först som femte spår dyker ”Collide” upp, första singeln som bandet släppte, men låten har fått en ny kostym som fungerar alldeles utmärkt. Refrängen är perfekt!
Säg de få plattor som håller samma intensiva melodiösa kvalitet rakt igenom, och även WILDNESS debut droppar lite efter de fem första spåren. Men det finns några spår som ändå bör nämnas, såsom ”Falling down”, där bandet blir riktigt tunga och snabba med ett nummer där gitarrerna får mer utrymme, och balladen ”The flame” börjar med piano och ett gitarr riff som låter mer westcoast än AOR. Låten byggs successivt upp och blommar ut och blir en riktigt snygg power ballad.
Plattan avslutas med bandets andrasingel, ”Turning the pages”, som inleder försiktigt men snart övergår i en riktigt snygg låt med stark melodiös refräng.

Jag är inte helt och hållet golvad, men jag kommer alla gånger att välja WILDNESS från det här året framför besvikelser såsom H.E.A.T.’s märkligt tama ”Into the great unknown” och Eclipse ovanligt mediokra ”Momentum”. Tillsammans med ett annat nytt namn på AOR Heaven, nämligen Code Red, så är WILDNESS de svenska band som imponerat mest på mig inom AOR i år. Men ingen slår naturligtvis finska One Desire…

H.E.A.T. ”-”
Wigelius ”—”

1.       War inside my head