måndag 19 december 2016

Recension: FM "Indiscreet 30" (Frontiers)

30 år efter den klassiska debuten från engelska bandet FM, så gör gruppen en re-make på albumet ”Indiscreet”, kallat ”Indiscreet 30”. Det här är ett grepp som vi ser då och då och oftast är anledningen att man vill uppmärksamma sina mesta och bästa stunder i karriären genom att turnera med musiken från den plattan, vilket också ger banden bra PR och pengar. Ofta så finns inte ens det klassiska albumet att tillgå, då ursprungsbolaget inte ser vitsen med att återutge. Då finns bara alternativet att man spelar in hela albumet på nytt och samtidigt får man full kotroll på rättigheterna till låtarna igen, om man nu inte redan har dem (gäller bara de nya inspelningarna dock!).

Nu släpptes visserligen originalplattan på mycket intressanta labeln Rock Candy så sent som förra året, men det gäller att casha in pengar från alla håll. Naturligtvis låter det här bra, men saknar den nerv som originalinspelningarna har, då det var ett band som var helt i början av sin karriär. FM har under senare år släppt fantastiskt bra plattor och det är verkligen tur att man lagt till hela sju bonusspår på den här plattan, för de är i första hand dessa spår som är intressanta, åtminstone för min egen del.

Nu är inte alla bonusspår helt nya, då ”Let love be your leader” som endast släppts som singel tidigare, låten ”Rainbow’s end” som släpptes på 2012 år EP ”Only foolin’” tillsammans med Ozzy-covern ”Shot in the dark”, ”Bad that’s good for you” från EP’n ”Futurama”, ”Love & hate” som bara fanns med på vinylversionen av ”Heroes & villians” och den akustiska versionen av ”That girl”, alla varit utgivna tidigare. Det återstår alltså bara ”Running on empty” som är helt ny.

Men för de som upptäckt FM nyligen så är den här versionen naturligtvis intressant, men jag rekommenderar Er ändå att leta upp originalutgåvan till ”Indiscreet”, som kanske låter lite daterad i ljudbilden, men där bandet låter mer hungrigt än de lite platta ”cover”-versionen som vi bjuds på här. I brist på annat så, visst, det är ett gäng kanonlåtar, inget kan ta det ifrån bandet. Sedan är det också ett styrkebesked att bandet håller sitt sound intakt och att de ”nyare” låtarna håller riktigt bra.

Som sagt, ”Indiscreet” är en av de riktigt stora klassikerna inom AOR, en platta som står sig än idag, där klassikerna radas upp; ”That girl”, ”Other side of midnight”, ”American girls” och ”Frozen heart” för att nämna de största. Jag köpte mitt exemplar begagnat på Bengans i Göteborg och var faktiskt den femte CD-skivan jag köpte i mitt liv. Detta var 1986 och jag hade motsträvigt köpt mig en CD-spelare, flera år senare än alla mina vänner. Vägrade länge att acceptera det estetiskt fula i CD-skivans format, något som jag är helt övertygad om var en stor orsak till det fysiska mediets uttåg i musikbranschen. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, men ”Indiscreet” är en av de CD-skivor som blivit mest spelad hos mig…

Betyg: 7

FM ”Indiscreet”
FM ”Tough it out”