måndag 7 oktober 2019

Recension: Robert Tepper "Better than the rest" (AOR Heaven)

ROBERT TEPPER är lite av en doldis, då han inte gjort speciellt mycket i eget namn, bara fyra album på knappt trettio år. Hans stora framgångar har istället skett via andra artister, eller genom låtar som medverkat i olika storfilmer. Hans största framgångar har han haft i några Sylvester Stallone-filmer, såsom ”Cobra” med låten ”Angel of the city” och ”Rocky IV”, där hiten ”No easy way out” fanns med. Båda dessa spår fanns med på ROBERT TEPPER’s debutplatta, men det var respektive soundtrack plattor som sålde i mängder.

Han har skrivit låtar till bland annat Paul Anka och Pat Benatar och det var TEPPER som hjälpte Benny Mardones att få till den stora hiten ”Into the night” redan 1980. ROBERT skrev kontrakt med Scotti Bros. och släppte två album inom två år, men de stora framgångarna uteblev och bolaget droppade TEPPER, som ändå fortsatte att skriva låtar. Vissa av dessa har hamnat i olika TV-serier, men när MTM Records signade honom för albumet ”No rest for the wounded heart”, så fick fansen en ny chans att höra ny musik. Därefter så försvann ROBERT TEPPER och få trodde väl att han skulle dyka upp igen i skivsammanhang.

Förutom ett självfinansierat skivsläpp 2012, med den halvakustiska plattan ”New life story”, så har det alltså varit tyst om ROBERT, tills just i dagarna när AOR Heaven släppt hans alldeles färska alster, ”Better than the rest”, TEPPER’s femte platta i karriären. För Er som var med och har partat loss till denne underskattade artist, får verkligen lön för en lång väntan. Nya platta tar vid där debutplattan slutade, skulle man kunna säga. Plattans elva spår har en stark 80-talsfeeling och det här är ROBERT’s absolut bästa platta sedan just debuten.

Redan i inledande spåret ”Why does over (have to be so sad)”, så kryper nostalgin inpå mig, rösten, soundet och den klockrena, melodiösa låten. I titelspåret, som är nästa spår, låter det exakt som ett soundtrack till en bortglömd Sylvester Stallone-film från 80-talet. Som kuriosa kan jag nämna att Sylvester Stallone handplockade låtarna till sina filmer och insisterade att TEPPER skulle finnas med då han är en av Stallone’s favoritartister!

”Better than the rest” är ett samarbete med en spansk gitarrist och låtskrivare som heter Pablo Padilla, som ROBERT träffade när han turnérade i Europa för några år sedan. Pablo flyttade sedermera till Los Angeles och har övervakat tillblivandet av TEPPER’s nya album under ett år tid. De har skrivit låtarna tillsammans och plattan är fylld med riktigt snygga och bra melodiös rock, typ John Parr, Stan Bush, Russ Ballard och Survivor.

Ytterligare spår som Du bör kolla upp är ”Testimony”, den snyggt känslosamma balladen ”Time just this time”, ”My yesterday”, Toto-inspirerade ”Show me where the light is going” och ”I don’t want to make you love me”. En riktigt bra och efterlängtad comeback från en stor artist med en fantastisk röst!

John Parr ”—”
Survivor ”—”

1.       Why does over (Have to be so sad)