onsdag 25 oktober 2017

Recension: Midnite City "Midnite City" (AOR Heaven)

Några korta rader om ett nytt band som bildades så sent som i januari i år. Frontman är Rob Wylde, som vi kunnat höra ibland andra det klassiska sleezerock bandet Tigertailz. Han har också skrivit låtar till bland andra Vega och Steevi Jaimz. Med tre låtar på en demo, ”Nothing’s like losing you”, ”Summer of our lives” och ”Think about you”, producerade av Pete Newdeck (Newman, Eden’s Curse) bearbetade bandet olika bolag runt i världen och det var AOR Heaven som nappade med bästa dealen. Därför så sitter jag här med bandets debutalbum som har samma namn som bandet självt, MIDNITE CITY, och lyssnar mig genom de elva spår som de hunnit spela in sedan kontraktet blev verklighet.

MIDNITE CITY låter en hel del som senaste alstret från Tigertailz, ”Blast”, som det bandet släppte förra året. Det innehåller låtar som Rob skrivit för det här projektet och som han, efter det att dealen med AOR Heaven var klar, spelade in med Pete Newdeck som trummis, den okände gitarristen Miles Meakin och Shawn Charvette på keyboards. Själv spelar Rob också gitarr på ett härligt punkigt vis på den här plattan. Det här är rak, okomplicerad och tidlös melodiös rock, med slagsida åt sleazerock eller ”hair metal” som vissa kallar det.

Som sagt, gitarrljudet är något ”punkigt”, rått och raspigt, men i övrigt så är MIDNITE CITYs musik övervägande melodiös. Rob Wylde är kanske inte världens roligaste sångare, men han passar in i konceptet, på samma sätt som han är en värdig arvtagare till Steevi Jaimz i Tigertailz. Plattan inleds med ”We belong” och det här är ett spår som ganska lätt fastnar i pannloben, med en refräng som är enkel och beroendeframkallande.
”Ghost of my old friends” är faktiskt en trallvänlig låt och i och med det en aning sötsliskig i min smak och även ”Summer of our lives” blir lite för banal. Jag kan inte låta bli att tänka på det gamla klassiska svenska rockundret Noice, fast MIDNITE CITY är inte i närheten lika uselt som Noice lät en gång i tiden.

”Nothing’s like losing you” är en av mina favoritlåtar på albumet, där man återanvänder riff och teman som använts så många gånger förr, men det fungerar fortfarande väldigt bra. Det här är en av få riktigt bra låtar som jag fastnat för med MIDNITE CITY. Ytterligare spår som är okej är ”One step away” och ”I just can’t take it” som båda sväller över av melodiösa melodier. Annars så är detta inte mer än en ordinär samling låtar som jag kommer att glömma ganska snabbt och jag stundtals lite svårt för det lite punkiga soundet som gör att det låter lite amatörmässigt på sina ställen.

MIDNITE CITY låter inte alltför kul, det finns några få ljuspunkter men över lag så är det här en ganska tråkig och förutseende platta där klyschorna avlöser varandra. Helt okej, men inte mer…

Tigertailz ”—”

1.       We belong