onsdag 11 oktober 2017

Recension: Silhouette "The world is flat (And other alternitive facts)" (Progress)



Hansi Cross var mannen bakom det lilla svenska skivbolaget Progress Records. Förutom plattor med sitt eget band, Cross, så har bolaget genom åren släppt plattor med bland andra Hidden Lands, Introitus, Brighteye Brison, Magic Pie, Galleon och Brother Ape, det vill säga högkvalitativ progressiv rock för alla oss som älskar allt inom den tänkande mannens musik. För det handlar i stort sett uteslutande om män som utför och lyssnar på denna, ofta krävande, form av musik. Hansi lämnade jordelivet i augusti i år, efter en längre tids sjukdom, men trots detta så har holländska neoprog bandet SILHOUETTE kunnat släppa sitt nya album ”The world is flat (And other alterative facts)” på nämnda bolag. Tyvärr så får inte Hansi vara med, varken vid release eller hur plattan mottas av publik eller oss recensenter. Dessutom så får inte jag personligen någon av de trevliga små tack eller påpekanden, rättelser eller vad det nu kunde vara som han gärna delade med sig av efter det att han läst recensioner, den här gången. Alldeles för tidigt borta, må han vila i frid och låt honom dekorera himmelen med progressiva tongångar!

”The world is flat…” är SILHOUETTEs femte studioplatta sedan starten 2005. Bandet bestod då av fyra goda vänner som hade en stor passion för progressiv musik, något som faktiskt är väldigt stort just i Holland där bandet kommer ifrån. Landet har en fin tradition av band som lyckats inte bara i hemlandet, såsom Kayak, Ekseption, Focus, Valensia och på senare år Knight Area, Sky Architect och Arjen Anthony Lucassens alla olika projekt, såsom Ayreon, Star One, Gentle Storm och Guilt Machine. Bandet släppte sin debut ”A-maze” på egen hand 2007 och två år senare så var Hansi Cross den som knöt bandet till sitt bolag och släppte ”Moods”, ett konceptalbum som presenterade en grupp som var i mognande.

Nya albumet är också det ett konceptalbum, en platta som är ganska varierad och där man bjudit in en del gästartister i form av, flöjt, fiol och valthorn för att färga bandets neoprog musik på olika sätt. Det ska genast sägas att jag inte är något stort fan av bandets sångare, Brian de Graeve, som har en starkt begränsad röst, något som tyvärr är alltför vanligt inom genren. Tänk Er en hybrid av Christiaan Bruin (holländsk multiinstrumentalist som är känd i eget namn Chris, som trummis i Sky Architect och med megaprojektet The Black Codex) och Nick Barrett från engelsk Pendragon. Men stilmässigt så är SILHOUETTE väldigt holländskt och följer traditionen.

Inledande ”March of peace” börjar med ”na-na-na” sång från Brian och det fungerar inte alls på mig och det här låter lite slarvigt och oinspirerat med mediokra melodier. Bättre blir det, som tur är, redan i den långa ”The flow” där fiolen fått en betydande roll i ljudbilden.
Även ”Six feet underground” är ett trevligt spår med massor av intressanta teman och melodier och även här så hörs fiolen ganska mycket, spelad av Sophie Zaaijer.
Längsta spåret på albumet heter ”Symphony for a perfect moment” och klockar in på nästan arton minuter. Stycket är i och för sig uppdelat i fem delar men dessa delar sitter ihop och bildar en enda lång njutning i perfekt neoprogressiv rock där det finns lite längre partier som är helt instrumentala och dessa grabbar är relativt skickliga på sina instrument, ja gitarrist Daniel van del Weijde har visst till och med fått hoppa in på en låt med Marillion under Marillion weekend 2013.

SILHOUETTE går från klarhet till klarhet och efter de inledande två ojämna plattorna så har bandet vuxit fram till en av Hollands bättre progressiva band och nya plattan är absolut deras bästa hittills!

Betyg: 7/10

Knight Area ”—”
Satellite ”—”

1.       March of peace
2.       The flow
3.       Six feet underground
4.       Symphony for a perfect moment
a.       A perfect moment
b.       Keep the memory alive
c.       Lost diaries
d.       Lucid dreams
e.       The promise
5.       Sakura
6.       Turn it off
 
Här kan du njuta av den långa "Symphony for a perfect moment"!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar