Förra albumet ”Sattyg” som släpptes för tre år sedan, var
åtminstone jag lite besviken på, då KAIPA alltid varit ett av mina absoluta
svenska favoritband inom progressiv rock. Det är mycket tack vare KAIPA som vi
har så många fantastiskt bra band som också håller internationellt. Bakom
bandet finns keyboardisten Hans Lundin, den ende som är kvar sedan starten
1973, och det är hans speciella keyboards som blivit det varumärke som är KAIPA
av idag. KAIPA debuterade på platta 1975, med ett idag självbetitlat klassiskt
album, som följdes upp av ”Inget nytt under solen” ett år senare, som också
räknas som en av svensk rockhistorias större klassiker. Bandet släppte
ytterligare tre plattor fram till 1982 innan bandet lades på is.
2002 bestämde sig Hans Lundin, tillsammans med Roine Stolt,
som var en av originalmedlemmarna, att återuppliva bandet och via Inside Out,
samma bolag som Roine var knutet till med sin egen grupp Flower Kings, kom
plattan ”Notes from the past” och succén var ett faktum. Förutom Hans och Roine
så fanns det lite nytt folk samlat i bandet, Morgan Ågren på trummor, Jonas
Reingold på bas och Patrik Lundström och Aleena Gibson på sång. Nya plattan
”Children of the sounds” är bandets åttonde album sedan återkomsten och alla
medlemmar, förutom Roine Stolt som lämnade KAIPA efter två plattor och ersattes
av gitarristen Per Nilsson, är fortfarande desamma!
Nya ”Children of the sounds” består av fem nyskrivna låtar
som naturligtvis kommer från Hans Lundins penna och han har den här gången
hittat inspiration från sina långa cykelturer i det vackra landskapet runt
Uppsala trakten som är bandets säte. Och KAIPAs musik låter som naturen själv,
positiv och vacker. Det är sällan mollackord i Lundins kompositioner och
musiken är influerad av engelsk Canterbury och folkmusik, men översatt till
svenska skogar och svenska troll och väsen.
Sångare Patrick och hans kvinnliga kollega Aleena är numera
jämlika i framförande och deras röster kompletterar varandra så fantastiskt
bra. Jag har tidigare skrivit i en annan KAIPA recension att jag tycker att
Aleena är väldigt sexig…röstmässigt. Hon har en röst som verkligen passar in i
den progressiva världen med sin lite hesa, snälla röst. De sjunger för det
mesta båda på alla spår men ofta är det någon av de två som dominerar och det
turas de om att göra.
Titelspåret inleder albumet och det är plattans snyggaste
låt, som sträcker ut sig i elva och en halv minut. Och här är det i första hand
Aleena som sjunger och det gör hon väldigt snyggt mot Hans vackra melodier.
”On the edge of new horizons” är plattans längsta spår med
sina nästan arton minuter i speltid, och det hinner hända en hel del under den
tiden. För Er alla som är bekanta med bandets progressiva rock så väntar en
högtidstid med massor av snygga teman och instrumentala passager. Den här
gången är det Patrik som hörs mest, och han har en sångröst som man förknippar
med KAIPA mer än Ritual, som han ursprungligen kommer ifrån.
”Like a serpentine” är också oerhört vacker och glider iväg
i ungefär samma fåra som man förväntar sig att KAIPA skall göra och trots att
den här plattan är precis det som man vill att det skall vara, så kanske jag
hade önskat att det funnits en eller annan liten överraskning. Jag gillar och
har alltid gillat KAIPA, och man vet alltid vad man får, ibland bra, ibland
lite bättre. ”Children of the sounds” kommer säkert att uppskattas av alla
tidigare KAIPA fans, då Hans och hans band levererar det som man förväntar sig.
Den här gången lite bättre faktiskt…
Betyg: 8/10
Flower Kings ”—”
Ritual ”—”
1.
Children of the sounds
2. On the edge of new horizons
3. Like a serpentine
4. The shadowy sunlight
5. What’s behind the fields
Här kan du se och höra titelspåret "Children of the sounds"!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar