Svenska bandet CRUZH är ett bevis på att man lyckas när man
har en tanke och en strategi för att nå sitt mål. I mars 2013 såg man namnet
CRUZH för första gången på internet i en kampanj som grabbarna själv skapat.
Man släppte sin debutsingel, ”In a blink of an eye”, men man fick ingen som
helts information om vilka som stod bakom musiken. Hemlighetsmakeriet föll väl
ut och nyfikenheten kring bandet gjorde att många lyssnade och laddade ner
låten och snacket kring dem startade en liten hype.
Det enda man kunde utröna vara att bandet kom ifrån Sverige
och det var svårt att inte reagera över ”Get ready for the CRUZH” som man
använde som slogan. Låten i sig kommer jag bara flyktigt ihåg som något ganska
ointressant, men jag glömde aldrig namnet. Smart marknadsföring!
Två månader senare kom nästa låt, en medioker ballad kallad ”Stay”,
och kampanjen fortsatte med små hintar om bandet, i form av internetannonsering
och dylikt, men fortfarande så visste få vem grabbarna var. Namnet CRUZH var
mer viktigt än vem som stod bakom och att ha ett starkt varumärke är a och o i
alla business områden.
På hösten 2013 släppte CRUZH EP’n ”Hard to get”, nästa steg
i bandets marknadsföring, nu för att nå ut till potentiella skivbolag, och nu
lättade man på förlåten och presenterade sig för omvärlden. Ytterligare en EP
släpptes utan att man kom närmare ett avtal med etablerad skivindustri, men
samtidigt så växte skaran fans, som verkade gilla bandets välproducerade
melodiösa rock.
Våren 2015 skulle CRUZH precis gå in i sin studio ännu en
gång och spela in nästa demo-EP, när italienska Frontiers Records tog kontakt
och ville signa bandet. Detta var ett erbjudande som grabbarna inte kunde säga
nej till och deras strategi och marknadsplan hade gått i lås!
Debutalbumet är precis släppt och trion Tony Andersson på
sång och keyboards, Anton Jönsson på gitarr och Dennis Butabi Borg på bas har
skrivit ihop elva spår som ligger lite för sockersött i stil för att riktigt
tilltala undertecknad. Dessutom så är Tonys röst milt sagt begränsad och utan känsla
och trots att det finns låtar som jag faktiskt gillar, såsom de tre inledande
spåren ”In ’n out of love”, den Boston-influerade ”First Cruzh” och ”Aim for
the head” så faller det pladask på grund av en trist sångare.
Som sagt, CRUZH har haft en smart marknadsföring av sitt
varumärke, men man måste ha en bra produkt att sälja. Det tycker jag inte riktigt
att CRUZH har. Jag är lite förvånad att Frontiers har gått på hypen, men
bolaget måste också se till vad köparna vill ha och troligtvis så vill de ha
CRUZH. Alla tidigare släppta spår, förutom första singeln finns med på plattan
och jag var inte imponerad av låtarna när de först släpptes och ingenting har
förändrats i det avseendet.
Har en känsla att det här bandet kommer att falla i glömska
ganska snart, tyvärr…
Betyg: 5/10
Def Leppard
– typ senare plattor
REO
Speedwagon ”—“
1. In ‘n out of love
2. First Cruzh
3. Aim for the head
4. Anything for you
5. Survive
6. Stay
7. Hard to get
8. You
9. Set me free
10. Before I walk alone
11. Straight from my heart
Här kan du se och höra plattans bästa spår "Aim for the head"!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar