NEAL MORSE behöver ingen prestation, då han numera är en
älskad och aktad musiker som bara får fler och fler följare ju mer musik han
ger ut. Att han i början av 2000-talet hoppade av sitt dåvarande band, Spock’s
Beard, för att inte längre ägna sig åt sekulär musik, ansågs av många som ett
dåraktigt val. Han har överbevisat sina belackare att det går att sälja både
plattor och konsertbiljetter till den progressiva publiken, trots att han har
starka kristna teman i sina texter. De två senaste plattorna ”Similitude of a
dream” och ”The great adventure”, som släpptes under bandnamnet NEAL MORSE
BAND, bygger båda på uråldriga texter med kristna förtecken, men för min egen
del så är det den fantastiska musiken som imponerar, då jag själv inte alls är
religiös på något sätt, och så är det för många progressiva rock fans. NEAL
MORSE är unik i sitt sätt att skriva musik och kanske är också att det är få
fans inom progressiv rock som lyssnar på texterna, då dessa ofta är ganska
usla….
Men det finns ett innehåll i MORSE texter som ändå inte
behöver tolkas med religiösa företecken utan som kan ses som rent filosofiska
och han kan verkligen engagera lyssnaren. Kanske kan nya albumet ”Jesus Christ
The Exorcist” ändå provocera en del då detta är en ren rockopera, vars idé
härstammar hela tio år tillbaks i tiden. En av NEAL’s vänner tyckte att det var
dags att någon gjorde en ny ”Jesus Christ Superstar” och NEAL kände sig manad
att göra detta. Frontiers Records släpper nu resultatet av tio års arbete,
rockoperan ”Jesus Christ The Excorsist”, ett verk som hade premiär på MORSEfest
förra året.
Nya plattan är – naturligtvis – ett dubbelalbum, med en
speltid på närmare två timmar och till skillnad från NEAL’s två senare verk,
där teman upprepas och byter av varandra, så får lyssnaren här 25 nya låtar som
binds ihop till en enhet. Allt presenterat av en stor ensemble med kända och
mindre kända musiker och sångare. NEAL MORSE själv hörs väldigt lite, då han
gör en mindre roll som sångare. Hans roll den här gången är i första hand som
musiker, gitarrist, keyboardist och bassist. Dessutom så har han ju skrivit all
musik. Randy George och Bill Hubauer finns med och Eric Gillette är också med
på plattan, men inte som gitarrist utan som trummis och han är en lika grym
trummis som gitarrist!
Eftersom det här är en rockopera så har flera sångare fått
ta olika roller i verket. Som Jesus hör vi Ted Leonard (Spock’s Beard), Nick
D’Virgilio (Spock’s Beard, Big Big Train) spelar Judas, Rick Florian (White
Heart) har fått den otacksamma rollen som djävulen, Jake Livgren (Protokaw) - och
son till Kansas gitarristen Kerry Livgren - spelar aposteln Petrus och Caiaphas
och NEAL’s son Wil Morse hörs lite här och där, bland annat i körarrangemangen
som finns i stort sett i varje låt.
Det hörs att NEAL har hämtat inspiration från Andrew Lloyd
Webbers och Tim Rice’s klassiska verk ”Jesus Christ Superstar”, där de olika
rösterna får spela olika roller och där kör också är vanlig. Musiken är typisk
NEAL MORSE, men ändå inte helt, då produktionen låter mer ”live” och jag tycker
bara att det är positivt. Det låter lite retro, skull man kunna säga, och det
här är inte alls en uppföljare till MORSE’s två senaste verk om någon trodde
det. Dessutom så är låtmaterialet något av det bästa som NEAL har skrivit på
mycket länge, många oerhört snygga låtar med starka melodier och fantastiska
refränger. En favorit är ”Free at last” där Maria Magdalena (Talon David)
sjunger en grymt vacker låt med en härlig inlevelse. En annan favorit Ted
Leonard i ”Gather the people” och ”Love has called my name” är en supervacker
poplåt där NEAL sjunger duett med Nick D’Virgilio.
Låtarna varierar i stil från pop, blues, metal och –
naturligtvis – progressiv rock, men fokus ligger på starka melodier och ”He
must go to the cross” är en låt som lätt fastnar med en catchy körfigur.
”Hearts full of holes” är Judas bekännelse när han sviker Jesus och här låter
Nick D’Virgilio lite som Robbie Willams och avslutande ”The greatest love of
all/Love has called my name (Reprise)” är verkligen en pampig avslutning, något
som NEAL MORSE brukar vara bra på. Kort sagt så är det här ett fantastiskt
album, bra mycket bättre än den lilla besvikelsen med förra albumet ”The great
adventure”. Enda nackdelen är att den slarvigt gjorda förpackningen, något som
Frontiers Records troligen får ta på sig.
Betyg: 9/10
CD1:
1.
Introduction
2.
Overture
3.
Getaway
4.
Gather the people
5.
Jesus’ baptism
6.
Jesus’ temptation
7.
There’s a highway
8.
The woman of seven devils
9.
Free at last
10.
The madman of the Gadarenes
11.
Love has called my name
12.
Better wheather
13.
The keys to the kingdom
14.
Get behind me Satan
CD2:
1.
He must go to the cross
2.
Jerusalem
3.
Hearts full of holes
4.
The last supper
5.
Gethsemane
6.
Jesus before the council and Peter’s denial
7.
Judas’ death
8.
Jesus before Pilate and the crucifixion
9.
Mary at the tomb
10.
The greatest love of all
11.
Love has called my name (Reprise)
Här kan se och höra en av plattans tyngre spår, "Get behind me Satan"!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar