I Holland är symfonisk och progressiv rock oerhört stort och
många av dagens band har Ekseption och Focus, samt rockband som Shocking Blue,
Earth & Fire och Golden Earring att tacka för framgångarna. Men det finns
ett band som egentligen är större än alla dessa och vars historia går tillbaka ända
till 1972. Det är bandet KAYAK, som, med undantag för en period mellan 1982 och
2000, har varit mycket aktiva och har fortfarande en stor skar fans över hela
världen. Deras genombrott internationellt kom med albumet ”Starlight dancer”,
som släpptes 1977. Därefter har bandet släppt klassiker som ”Periscope life”,
”Merlin” och ”Nostradamus-The fate of man”, de två sistnämnda konceptplattor
som uppförts på scen som rockopera.
Enda kvarvarande originalmedlemmen är keyboardisten Ton
Scherpenzeel, som numera skriver all musik, och som han skriver! För Er som är
bekant med KAYAK sedan tidigare så förstår Ni vad jag menar. Han är en
kompositör som gör musik med stora, vackra melodier, samtidigt som han gärna
skriver längre stycken, som små historier som berättas med musik. Han har, men
sitt KAYAK, hittills skrivit fyra rockoperor, och sammanlagt släppt sexton
plattor. Nu kommer album nummer sjutton, kort och gott kallat ”Seventeen”.
Under årens gång så har det passerat flera intressanta
musiker i bandet, men trummisen Pim Koopman, var den som var med och grundade
KAYAK en gång i tiden och han är minst lika skyldig till KAYAKs sound och
framgångar, som Ton är. Tyvärr gick han bort mycket hastigt 2009, mitt under
turnerandet med albumet ”Letters from Utopia” och det var mycket nära att KAYAK
också hade försvunnit bort i glömska. Efter ytterligare en rockopera, i form av
”Cleopatra” 2014, så drabbades bandet av ett nytt bakslag, då bandets två
dåvarande sångare hoppade av samtidigt, strax innan man skulle framföra
”Cleopatra” från scen.
Men skam den som ger sig. Ton har sedan dess bytt ut hela
bandet och dessutom skrivit kontrakt med tyska Inside Out för att släppa nya
albumet, och numera består bandet av sångaren Bart Schwertmann, en grym
gitarrist vid namn Marcel Singor, svenske Kristoffer Gildenlöw (Pain Of
Salvation, Neal Morse European Live Band) på bas och den fantastiske trummisen
Collin Leijenaar (Affector, Neal Morse European Live Band), men på nya albumet
finns varken Kristoffer eller Collin med. Dessa har Ton plockat in efter det
att albumet spelades in, av den anledningen att dessa två herrar inte fanns
tillgängliga. Kristoffer finns i och för sig med på spåret ”Cracks”, men övrig
bas står Ton själv för.
”Seventeen” är en blandning av kortare, popigare spår, som
samsas med längre progressiva symfoniska stycken, såsom ”Cracks”, ”Walk through
fire” och plattans bästa spår, den makalöst imponerade ”La peregrina”, som du
kan hitta länk till längst ner i recensionen. Och det är så som KAYAK brukar
vara, en samling mycket bra låtar, oavsett om de är långa och komplicerade,
eller, som i fallen ”All that I want” eller inledande ”Somebody” intelligenta
popstycken som det är lätt att sjunga med till.
”La peregrina” var en ”Hallelujah-moment” när jag hörde
plattan för första gången. Jäklar vilken låt, där mycket händer på nästan 12
minuter. Låtens inledning påminner lite om engelska Camel, ett band som Ton
under en tid spelade med, för att sedan dra lyssnaren med på en musikalisk resa
som man aldrig vill ska ta slut.
”Cracks” är den andra av mina favoriter, ett stycke musik
som berör mig oerhört, med snyggt arrangemang och flera grymt melodiösa teman.
Av de kortare spåren så är det ”All that I want” som fastnat
mest hos mig med en envist melodiös refräng som gärna får stanna kvar länge.
Jag gillar också den korta ”Love, sail away” som har en
touch av folkmusik i botten. En vacker sång, nästan lika vacker som den
avslutande ”To an end”, som är en perfekt avslutning.
Tilläggas kan att Camel’s Andy Latimer gästar på den
instrumentala ”Ripples on the water”, ett annat vackert spår som är skrivet
just med Andy i tankarna. Första delen av låten spelar Andy akustisk gitarr,
men när han tar den elektriska guran i slutet av låten så känns Andys specialle
sounf igen direkt.
”Seventeen” släpps fyrtiofem år efter debuten ”See see the
sun”, men Ton Scherpenzeel’s musik är fortfarande lika vital, om inte än mer
vital, än i början av 1970-talet. En grymt bra inledning på det nya progressiva
året!
Betyg: 9/10
Camel ”—”
Enid ”—”
1.
Somebody
2.
La peregrina
3.
Falling
4.
Feathers and tar
5.
Walk through fire
6.
Ripples on the water
7.
All that I want
8.
X marks the spot
9.
God on our side
10.
Love, sail away
11.
Cracks
12.
To an end
Här kan Du se och njuta till låten "La Peregrina"!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar